טיולים מאורגנים לאינדונזיה

חזרה לטיולים
לאינדונזיה

אינדונזיה - הארכיפלג הגדול בעולם

גיאוגרפיה, על קצה המזלג, של מדינת האיים הגדולה בעולם

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-09 בנובמבר 2017

אינדונזיה היא מדינת האיים הגדולה בעולם. מספר האיים שבה משתנה מספירה לספירה, כשהמספר המינימאלי עומד על 13,466 והמקסימלי על 18,307. ההבדלים במספר האיים נובעים מהכללתם של שוניות ואיים חוליים קטנים בספירה המקסימלית והתעלמות מהם בספירה המינימאלית. ליותר משמונת אלפים מהאיים יש שמות, 922 מהם מאוכלסים בקביעות.

אינדונזיה משתרעת ממזרח למערב על פני 5,120 ק"מ (פעמיים המרחק מתל-אביב ללונדון) - מהאי סומטרה (Sumatra) בצד המערבי של המדינה ועד למחוז פפואה (Papua) הגובל במדינת פפואה-ניו גינאה (Papua New Guinea) בצד המזרחי של המדינה. השטח היבשתי הכולל של אינדונזיה עומד על 1,919,307 קמ"ר. אך אם מוספים ליבשה גם את שטח המים הטריטוריאליים העוטף אותם גדל שטחה של אינדונזיה לסביבות חמישה מיליון קמ"ר.

חמישה מהאיים הם בעלי ממדים גדולים במיוחד:
סומטרה – אי מאורך במערב אינדונזיה המשתרע על פני שטח של 473,481 קמ"ר. זהו האי הששי בגודלו בעולם והשלישי בגודלו באינדונזיה.
ג'אווה (Java)- אי בעל צורה כמעט מלבנית הממוקם מזרחית לסומטרה. שטחו של ג'אווה, העומד על 138,793 קמ"ר, הוא ה-13 בגודלו בעולם כולו והחמישי בגודלו באינדונזיה.
בורנאו (Borneo) - אי הממוקם בחלק הצפוני של אינדונזיה. זהו האי השלישי בגודלו בעולם. האי מחולק בין המדינות של אינדונזיה, מלזיה ובורניי, כשאינדונזיה שולטת בנתח הארי משטחו. כמעט שלושה רבעים מכלל השטח שייכים לאינדונזיה. חבל ארץ זה, הנקרא בפי האינדונזים בשם קלימנטן (Kalimantan), משתרע על פני 544,150 קמ"ר, והוא הגדול ביותר באינדונזיה.
סולאווסי - (Sulawesi) אי ממזרח לבורנאו שצורתו כצורת סחלב או תמנון. זהו האי ה-11 בגודלו בעולם והוא משתרע על פני שטח של 174,600 קמ"ר. זהו האי הרביעי בגודלו באינדונזיה.
גינאה החדשה (New Guinea) – בקצה המזרחי של אינדונזיה. זהו האי השני בגודלו בעולם (אחרי גרינלנד), והוא מחולק בין מדינת פפואה-ניו גינאה לאינדונזיה. החלק המערבי של האי, השייך לאינדונזיה, פרוש על פני שטח בגודל של 420,540 קמ"ר. ממדיו הגדולים הופכים את חבל הארץ הזה לשני בגודלו באינדונזיה (אחרי קלימנטן). אזור זה נקרא בעבר בפי האינדונזים בשם איריאן ג'איה (Irian Jaya). אך שמו של הוחלף לאחרונה והוא נושא מעתה את השם פפואה.

בצד חמשת האיים הגדולים פזורים לרוחב ולאורך הארכיפלג אלפים רבים של איים נוספים, רובם קטנים. יחדיו הם יוצרים פסיפס מגוון של נופים, אקלימים וצורות חיים: החל משלגי עד וקרחונים בפסגות של רכס סודירמן (Sudirman) המתנשא לגבהים המתקרבים ל-5,000 מ' במרכז פפואה (זהו הרכס הגבוה ביותר בין ההימלאיה לבין האנדים); דרך ג'ונגלים וביצות טרופיות בקלימנטן ובסומטרה; וכלה בהרי געש פעילים, רמות וולקניות, וטרסות אורז אינסופיות.

אחד המאפיינים הבולטים של הנוף באינדונזיה הוא נוכחותם של מאות הרי געש, הפרושים לרוחב הארץ, החל מהאי סומטרה במערב ועד לאיי נוסה טנגרה במזרח. הרי הגעש אינם ההרים היחידים שמתנשאים מעל הנוף באינדונזיה, אך ללא ספק הם תו ההיכר הבולט ביותר בטופוגרפיה של הארץ. למעלה מ-300 הרי געש קיימים באינדונזיה, מתוכם יותר ממאתיים פעילים. הרי הגעש פרושים (ברובם) בקשת ארוכה וצפופה לאורך השוליים הדרומיים של הארץ. כאן, בקצה הדרומי ביותר של אינדונזיה, במקום שבו נפגשת היבשה עם הים, מתחוללים תהליכים טקטוניים דרמטיים, כאשר הלוח הטקטוני של רצפת האוקיינוס ההודי (הלוח האינדו-אוסטרלי), נדחף צפונה ושוקע אל מתחת ללוח הטקטוני היבשתי של סונדה - שאינדונזיה ממוקמת בשוליו הדרומיים. תהליך השקיעה (ליתר דיוק תהליך ההפחתה) של רצפת האוקיינוס גורם לשורה של תופעות ובהן רעידות אדמה תכופות, גלי צונאמי, נביעה של מעיינות חמים ופעילות געשית אינטנסיבית. הרי הגעש הפרושים לאורך השוליים הדרומיים של הארץ הם תולדה של התהליך הזה.

הרי געש נוספים ניתן למצוא בארכיפלג של צפון מולוקו ובצפון האי סולוואסי - מקומות שבהם מתחוללים תהליכים דומים בקרקעית ים באנדה (Banda Sea) ובקרקעית ים פיליפינים (Philippine Sea) בהתאמה.

למידע נוסף על הרי הגעש באינדונזיה ראו המאמרים על
האי ג'אווה,
אגם טובה,
האי קרקטואה,
הר הגעש ברומו,
הר הגעש אגונג.

_________________________________________________________________________________
למאמרים נוספים על האי באלי לחץ על הקישורים הבאים:
האי באלי- הר הגעש אגונג בכוננות להתפרצות.
באלי וג'אווה - תזמורת גמאלאן.
האי באלי - דת ואומנות בתרבות הבאלינזית.
האי באלי - אומנות וריקוד.
האי באלי - שריפת מתים.
האי באלי - מים קדושים.
האי באלי - אודלנים ו"ימי הולדת של מקדשים".
האי באלי - מנחות לאלים ולשדים.
האי באלי - חיי יומיום.
אורז - מתת חיים.
האי באלי - הרי געש ואלים.
למאמרים נוספים על האי ג'אווה לחץ על הקישורים הבאים:
האי ג'אווה - הסטופה הגדולה של בורובודור.
האי ג'אווה - אגדת ברומו.
האי ג'אווה - האדמה הפוריה ביותר בעולם.
האי ג'אווה - כוננות בהר הגעש ברומו.
למאמרים נוספים על האי סומטרה לחץ על הקישורים הבאים:
סומטרה - אגם טובה - האגם הגעשי הגדול בעולם.
סומטרה - שמורת גונונג לאוסר (בוהורוק).
למאמרים נוספים על נושאים כלליים הקשורים לאינדונזיה לחץ על הקישורים הבאים:
אינדונזיה - הארכיפלג הגדול בעולם.
קו וואלאס ועולם החי באינדונזיה.
האי קראקטואה.

19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
טיול לאינדונזיה, אל התרבות המוסלמית-הינדואית בג'אווה שבמערב, אל הערבוב הנוצרי-פגאני בדרום-מערב סולאווסי ואל התרבות ההינדואית ולנופים הקסומים של האי באלי.


פרטים נוספים
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
ללא מועד יציאה
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי