טיולים מאורגנים לאינדונזיה

חזרה לטיולים
לאינדונזיה

קו וואלאס ועולם החי באינדונזיה

גבול התפוצה התוחם בין עולם החי האסייתי והאוסטרלי

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-01 ביוני 2017

בחלוקה גסה ניתן לחלק את עולם החי של יורו-אסיה ל- 2 מערכות כלליות: Paloarkti - באירופה, Orientali - בדרום מזרח אסיה. הגבול בין שתי המערכות הוא בערך בהימלאיה. הגבול אינו חד ולאורך כל ההיסטוריה היתה התפשטות בעלי חיים הדדית, מאזור אחד למשנהו. כך למשל התרחש לפני כ- 25 מליון שנים "אירוע הפילים" במהלכו התפשטו פילים מאפריקה לתוך אסיה וחדרו למערכת החי האוריינטלית. בעלי החיים המשיכו עוד הלאה לתוך דרום מזרח אסיה, במידה רבה בזכות העובדה שבתקופת הקרח מפלס המים בים ג'אווה היה נמוך בהרבה מכפי שהוא כיום ונוצרה הרציפות יבשתית בין אסיה לבין האיים המרכיבים כיום את מערב אינדונזיה. פילים, קרנפים, קופים ועוד שלל בעלי חיים וציפורים מצאו לעצמם בית חדש וגומחה אקולוגית נוחה לקיום בתוך בג'ונגלים הטרופיים של מערב אינדונזיה.

אלא שתפוצתם של בעלי החיים שחיו במרחב האוריינטלי נעצרה על ידי גבול בלתי-חדיר שחסם אותם מלהמשיך ולהתפשט הלאה מזרחה לתוך המערכת האוסטרלית. הגבול הבלתי-נראה לעין בין עולם החי האסייתי לאוסטרלי זכה לשם "קו וואלאס" על שם חוקר הטבע הדגול שטבע אותו - סיר אלפרד ראסל וואלס. וואלס שחקר במשך שנים ארוכות את הג'ונגלים של דרום מזרח אסיה, פרסם את ממצאיו בספר מקיף הנושא את השם "הארכיפלג המלאי". לספר שפורסם בשנת 1869 היו הדים רבים הן בשל הממצאים המרתקים שפורסמו בו והן בשל תמיכתו הנלהבת בתורת האבולוציה הדרוויניסטית. ב"ארכיפלג המלאי" מספר וואלס שהוא מצא שמספר המינים של אותה משפחה של בעלי-חיים או ציפורים הולך ומתדלדל ככל שמתקרבים לאי באלי. מעבר לבאלי מופיעות משפחות חדשות של בעלי חיים וציפורים שמקורן באוסטרליה. הסיבה לחייץ הזה, אומר וואלס, היא עומקו של הים. גם בתקופות שבהן הים היה נמוך בהרבה מהיום, עדיין הפרידה תעלה ימית עמוקה בין האי באלי לאי לומבוק. תעלה זו קבעה את גבול ההתפשטות ההדדי בין שני עולמות החי - האסייתי והאוסטרלי. על אף קרבתם הפיסית של שני האיים - באלי ולומבוק - עדיין הם מהווים גבול בלתי-חדיר המפריד בין שני עולמות אלו.

מאז פירסם וולאס את ממצאיו עודכן הקו כבר 3 פעמים על ידי חוקרים שכתבו אחריו: כך למשל, וואלס קבע את הקו בין האי לומבוק לבאלי שבאינדונזיה, אך הוא כלל את שטחה של הפיליפינים בעולם החי האוריינטלי. אלדוס האקסלי, שפעל אחריו קיבל את ההבחנה שעשה וולאס בין באלי ללומבוק, אך הוא הזיז את הקו מערבית לפיליפינים, ובכך שייך את הפיליפינים לעולם החי האוסטרלי. חוקר שלישי, בשם וובר, הסיט את הקו מזרחה וקבע את הגבול בין אוסטרליה לאסיה מזרחית לאי טימור ומזרחית לאי סולאווסי (שניהם הוגדרו מעתה מחדש כחלק מעולם החי האסייתי). לבסוף הצטרף חוקר רביעי ואחרון, בשם ליידאקר, והסיט את הקו מחדש עוד הלאה מזרחה, כשהפעם קו הגבול נקבע מזרחית לאי טימור ומזרחית לאיי מולוקו.

אך יהיה מיקומו המדוייק של הקו היכן שיהיה, העקרון שקבע וולאס עדיין שריר וקיים. איפשהו במרחב שבין האיים של בורנאו ובאלי (בגבול המערבי ביותר של הקו) לבין איי מולוקו וטימור (בקצה המזרחי של הקו) עובר קו-התפר החוצץ בין עולם החי האסייתי לאוסטרלי. כל מה שבתווך בין שני אלו (האיים של סולואווסי, איי מולוקו ונוסה טנגארה) הם מעין מרחב דיפוזי שבו שני עולמות החי הללו מתמוססים אחד לתוך השני. ויעידו על כך בעלי חיים מוזרים, יצורי כלאיים מיוחדים כדוגמת הקוסקוס - חיית כיס שהיא דמוית קוף החיה בסולאווסי (שמוגדרת כחלק מעולם החי האסייתי) ובמערב פפואה (איריאן ג'איה המוגדרת כחלק מעולם החי האוסטרלי).

_________________________________________________________________________________
למאמרים נוספים על האי באלי לחץ על הקישורים הבאים:
האי באלי- הר הגעש אגונג בכוננות להתפרצות.
באלי וג'אווה - תזמורת גמאלאן.
האי באלי - דת ואומנות בתרבות הבאלינזית.
האי באלי - אומנות וריקוד.
האי באלי - שריפת מתים.
האי באלי - מים קדושים.
האי באלי - אודלנים ו"ימי הולדת של מקדשים".
האי באלי - מנחות לאלים ולשדים.
האי באלי - חיי יומיום.
אורז - מתת חיים.
האי באלי - הרי געש ואלים.
למאמרים נוספים על האי ג'אווה לחץ על הקישורים הבאים:
האי ג'אווה - הסטופה הגדולה של בורובודור.
האי ג'אווה - אגדת ברומו.
האי ג'אווה - האדמה הפוריה ביותר בעולם.
האי ג'אווה - כוננות בהר הגעש ברומו.
למאמרים נוספים על האי סומטרה לחץ על הקישורים הבאים:
סומטרה - אגם טובה - האגם הגעשי הגדול בעולם.
סומטרה - שמורת גונונג לאוסר (בוהורוק).
למאמרים נוספים על נושאים כלליים הקשורים לאינדונזיה לחץ על הקישורים הבאים:
אינדונזיה - הארכיפלג הגדול בעולם.
קו וואלאס ועולם החי באינדונזיה.
האי קראקטואה.

19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
טיול לאינדונזיה, אל התרבות המוסלמית-הינדואית בג'אווה שבמערב, אל הערבוב הנוצרי-פגאני בדרום-מערב סולאווסי ואל התרבות ההינדואית ולנופים הקסומים של האי באלי.


פרטים נוספים
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
ללא מועד יציאה
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי