טיולים מאורגנים לאינדונזיה

חזרה לטיולים
לאינדונזיה

האי קראקטואה

לידתו מחדש של אי בהתפרצות וולקנית אדירה

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-25 במאי 2017

קראקטואה (Krakatoa) הוא שמו של אי געשי קטן הממוקם במצר סונדה (Sunda), בין האיים ג'אווה וסומטרה. עד שנת 1883 היה קראקטואה, אי באורך 9 קילומטרים, בנוי משלושה הרי געש - פרבוואטאן (Perbuwatan) דנאן (Danan) ורקאטה (Rakata). בצד האי העיקרי היו עוד שני איים חיצוניים קטנים - סטרונג (Setrung) ורקאטה קסיל (Rakata Kecil). האיים לא היו מיושבים ורק לעתים רחוקות ביקרו בהם דייגים וחוטבי עצים. ב-1883, אחרי 200 שנים של תרדמה, אירעה בקראקטואה התפרצות וולקנית מהידועות ביותר בהיסטוריה האנושית. בהתפרצות נעלם רוב האי ורק חלקו הדרומי של הר הגעש רקאטה נותר מעל פני המים.
ב-20 באוגוסט 1883 החלו להראות סימני פעילות געשית. מלכתחילה הפעילות הייתה שקטה, אבל בבוקרו של 26 באוגוסט גברה הפעילות באופן דרמטי והתפוצצויות אירעו במרווחי זמן של כ-10 דקות. עמודת ההתפרצות התנשאה לגובה של 25 קילומטר. מרבית תוצרי ההתפרצות היו פומיס ואפר וולקני שהצטברו לעובי של 20 מטר. אניות במרחק של עד 20 קילומטר דיווחו על מטר כבד של אפר וחתיכות פומיס בקוטר של עד 10 סנטימטרים. בסומטרה ובמערב ג'אווה דווח על נפילה מועטה של אפר.
ב-27 באוגוסט השתנה אופי ההתפרצות בצורה דרמטית כאשר החלו התפרצויות עצומות של זרמים פירוקלסטיים ושל עמודות חומר ענקיות שהיתמרו לגובה רב (ייתכן שהגיעו לגובה של עד 5 קילומטרים). ענן האפר התרומם לגובה של כ-40 קילומטר. נפילת אפר וולקני דווחה עד למרחק של 1,850 קילומטר ממקום ההתפרצות. ההתפרצות הגדולה ביותר אירעה ב-9:58 בבוקר, ולוותה בגלי צונאמי גדולים שגרמו לרוב מקרי המוות בחופים הסמוכים. הזרמים הפירוקלסטיים יצרו שכבה בעובי של עד 4 קילומטרים והגיעו עד למרחק של 15 קילומטר.

בהתפרצות נפלט חומר וולקני בנפח של כ-25 קילומטר מעוקב. בעוד האיים החיצוניים נשארו כפי שהיו, האי קראקטואה עצמו עבר שינוי אדיר - כשני שלישים ממנו נעלמו. מרבית החומר הוולקני שקע בים, וקלדרה חדשה בקוטר 290 מטר נוצרה בתוך הקלדרה הישנה. חלקים נרחבים ממצר סונדה שעומקם היה 20-60 מטר התמלאו בחומר וולקני. שני איים חדשים נוצרו - סטירס (Steers) וקאלמייר (Calmeyer) - אך עם הזמן הם עברו ארוזיה ונעלמו מתחת לפני הים.
גלי הצונאמי הרגו יותר מ-36,000 אנשים בחופי ג'אווה וסומטרה. הדי ההתפרצויות נשמעו במרכז אוסטרליה, מנילה, סרי לנקה ובאי רודריגז במרחק של יותר מ-5,000 קילומטר באוקיינוס ההודי. גלי הים שנוצרו מההתפרצות נעו לא רק על פני האוקיינוס השקט אלא גם חצו את האוקיינוס האטלנטי. חודשים לאחר ההתפרצות נוצרו שקיעות שמש ייחודיות כתוצאה מגלי האבק והגזים שנזרקו לאטמוספירה. במשך כשנה ירדה הטמפרטורה בחצי הצפוני של כדור הארץ ב-0.5 עד 0.8 מעלות צלזיוס מהערך הנורמלי.
בהתפרצות נוספת, שהתרחשה בשנת 1927, נולד בתוך הקלדרה התת-מימית של קרקטואה אי חדש הנושא את השם "הילד של קראקטואה" (Anak Krakatoa).

עידכון 22 דצמבר 2018: בשעת התפרצות געשית, ב-22 בדצמבר 2018, התחוללה התמוטטות של חלק מהקלדרה התת-מימית של אנאק-קרקטואה. ההתמוטטות גרמה לצונאמי שהכה בחופים של ג'אווה וסומטרה. עשרות אנשים נהרגו ומאות נפצעו בגל ששטף את החוף. התושבים החיים על קו החוף פונו והרשויות המליצו להמנע מלהתקרב לחוף הים כל עוד ההתפרצות בהר נמשכת.

_________________________________________________________________________________
למאמרים נוספים על האי באלי לחץ על הקישורים הבאים:
האי באלי- הר הגעש אגונג בכוננות להתפרצות.
באלי וג'אווה - תזמורת גמאלאן.
האי באלי - דת ואומנות בתרבות הבאלינזית.
האי באלי - אומנות וריקוד.
האי באלי - שריפת מתים.
האי באלי - מים קדושים.
האי באלי - אודלנים ו"ימי הולדת של מקדשים".
האי באלי - מנחות לאלים ולשדים.
האי באלי - חיי יומיום.
אורז - מתת חיים.
האי באלי - הרי געש ואלים.
למאמרים נוספים על האי ג'אווה לחץ על הקישורים הבאים:
האי ג'אווה - הסטופה הגדולה של בורובודור.
האי ג'אווה - אגדת ברומו.
האי ג'אווה - האדמה הפוריה ביותר בעולם.
האי ג'אווה - כוננות בהר הגעש ברומו.
למאמרים נוספים על האי סומטרה לחץ על הקישורים הבאים:
סומטרה - אגם טובה - האגם הגעשי הגדול בעולם.
סומטרה - שמורת גונונג לאוסר (בוהורוק).
למאמרים נוספים על נושאים כלליים הקשורים לאינדונזיה לחץ על הקישורים הבאים:
אינדונזיה - הארכיפלג הגדול בעולם.
קו וואלאס ועולם החי באינדונזיה.
האי קראקטואה.

19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
טיול לאינדונזיה, אל התרבות המוסלמית-הינדואית בג'אווה שבמערב, אל הערבוב הנוצרי-פגאני בדרום-מערב סולאווסי ואל התרבות ההינדואית ולנופים הקסומים של האי באלי.


פרטים נוספים
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
ללא מועד יציאה
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי