טיולים מאורגנים לאינדונזיה

חזרה לטיולים
לאינדונזיה

האי באלי - דת ואומנות בתרבות הבאלינזית

הזיקה העמוקה בין האמונה ההינדואית, אסתטיקה ואומנות בחיי הבאלינזים

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-15 בינואר 2017

האמנות הבאלינזית כולה יונקת ממקור אחד ויחיד, שהוא האמונה הדתית העמוקה של תושבי המקום. הדת הבאלינזית, שנקראת אגאמה הינדו (Agama Hindu), היא שילוב של הינדואיזם, פולחני אבות ואנימיזם הנשזרים לדת ייחודית ומורכבת. באלי היא המקום היחיד בעולם, מחוץ להודו, שבו מתקיימת הדת ההינדואיסטית, אף שהיא שונה מאוד מזו של הודו. הדת הבאלינזית היא ארצית מדי ואנימיסטית מכדי שיהיה אפשר להשוותה להינדואיזם האינטלקטואלי והמיסטי של הודו. עם זאת יש שלושה היבטים של דמיון בין שתי הדתות: ראשית, גם הדת ההודית וגם הדת הבאלינזית נוטות לראות את היקום כשדה מערכה בין שני כוחות סותרים: הכוח המבורך והמיטיב של האלים (Dewas) והכוח המזיק והמרע של הדמונים (Bhutas ו-Kalas). האדם נתפס כמי שגורלו ומהלך חייו מושפע משני הכוחות הללו שנאבקים ביניהם באורח מתמיד. יכולתו של האדם לשגשג תלויה ביכולתו לרצות את האלים (שיכולים לא רק לסייע אלא גם להזיק) ולפייס את הדמונים. חלק נכבד מן הפולחן הבאלינזי מוקדש להשגת מטרה זו. המיוחד בבאלי הוא שהבאלינזים מקדישים תשומת לב כמעט שווה לאלים ולדמונים (להבדיל מההודים שמקדישים את הפולחן לאלים לבדם).

תפילות במקדש קהילתי באי באלי | צילום: ניסו קדם
תפילות במקדש קהילתי באי באלי | צילום: ניסו קדם


שנית, בשתי הדתות האדם נתפס כנתון לסכנה מתמדת של הטמאות. טומאה יכולה להחליש את כוחותיו של האדם, ולחשוף אותו לחולי ולפגיע להשפעתן המסוכנת של מאגיה וכישוף. על מנת לקיים את בריאותו הנפשית והגופנית על האדם לעסוק באורח מתמיד בהיטהרות כדי לגונן על עצמו מסכנות הטומאה.

ושלישית, מה שנראה בעיני כתרומה החשובה ביותר של הודו לתרבותה של באלי. הודו הנחילה לבאלי את הנטייה לדרמאטיזציה של החיים, ליציקת הקיום האנושי, על כל ערכיו ואמונותיו של האדם, לתוך תבניות עשירות של טקסים ופולחנים. דרמאטיזציה המתבטאת ביצירה דתית, באמנות, באסטטיקה, המעובדים עד לפרטי פרטים והמלווים כל היבט של הקיום האנושי, החילוני והדתי גם יחד. ההינדואיזם הפך את החיים לדראמה תיאטרלית, למיצג רחוב אינסופי, שבו כל פעולה מסוגננת היטב.

בתיאטרון הקסום של באלי, החיים נראים כמו טקס מתמשך. טקס שבו הדת מכתיבה פרטי פרטים של התנהגויות ופעילות אינסופית שמטרתה אחת: הצורך המתמיד של הבאלינזים לגונן על השבירות של החיים בעולם באמצעות ריצוי האלים ופיוס השדים, עיסוק אובססיבי בבעיות של טוהרה וטומאה ויצירה אומנותית מתמדת שמתבטאת באינסוף תצורות של יצירה אסתטית, המתגשמת בפולחן, מנחות, תיאטרון, מוסיקה, ציור וריקוד.

_________________________________________________________________________________
למאמרים נוספים על האי באלי לחץ על הקישורים הבאים:
האי באלי- הר הגעש אגונג בכוננות להתפרצות.
באלי וג'אווה - תזמורת גמאלאן.
האי באלי - דת ואומנות בתרבות הבאלינזית.
האי באלי - אומנות וריקוד.
האי באלי - שריפת מתים.
האי באלי - מים קדושים.
האי באלי - אודלנים ו"ימי הולדת של מקדשים".
האי באלי - מנחות לאלים ולשדים.
האי באלי - חיי יומיום.
אורז - מתת חיים.
האי באלי - הרי געש ואלים.
למאמרים נוספים על האי ג'אווה לחץ על הקישורים הבאים:
האי ג'אווה - הסטופה הגדולה של בורובודור.
האי ג'אווה - אגדת ברומו.
האי ג'אווה - האדמה הפוריה ביותר בעולם.
האי ג'אווה - כוננות בהר הגעש ברומו.
למאמרים נוספים על האי סומטרה לחץ על הקישורים הבאים:
סומטרה - אגם טובה - האגם הגעשי הגדול בעולם.
סומטרה - שמורת גונונג לאוסר (בוהורוק).
למאמרים נוספים על נושאים כלליים הקשורים לאינדונזיה לחץ על הקישורים הבאים:
אינדונזיה - הארכיפלג הגדול בעולם.
קו וואלאס ועולם החי באינדונזיה.
האי קראקטואה.

19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
טיול לאינדונזיה, אל התרבות המוסלמית-הינדואית בג'אווה שבמערב, אל הערבוב הנוצרי-פגאני בדרום-מערב סולאווסי ואל התרבות ההינדואית ולנופים הקסומים של האי באלי.


פרטים נוספים
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
ללא מועד יציאה
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי