טיולים מאורגנים לאינדונזיה

חזרה לטיולים
לאינדונזיה

האי באלי - למרות התפרצות הר הגעש אגונג הכוננות נשארה בדרגה 3

אחרי שהר הגעש אגונג עמד לפני התפרצות בשליש האחרון של 2017, הוא "נרגע" מעט

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-28 בספטמבר 2017

הר הגעש אגונג (Agong) הוא הגבוה ביותר באי באלי. ההר, שתושבי האי רואים בו מקום מושבם של האלים, הוא המקודש ביותר לבני דת האגמה-הינדו. אגונג, המתנשא לגובה של 3,031 מ', הוא הר געש פעיל מטיפוס סטראטו-וולקנו. במשך תקופה ארוכה היה ההר שרוי בתרדמת. ההתפרצות האחרונה שלו התרחשה בחודש פברואר 1963. זרמי הלבה והחומר הפירוקלסטי שנפלטו מתוך ההר גרמו לנזק אדיר. מלמעלה מ-2,000 איש נהרגו בהתפרצויות. ההר המשיך "לנהום" במשך כשנה, עד שהוא שב ונרגע בתחילת 1964.

לאחרונה החל ההר להתעורר מחדש. רעידות אדמה וולקניות קטנות בעומק ההר נמדדו ע"י ססמוגרפים החל מ-10 ספט' 2017 ודרגת הכוננות הועלתה לדרגה 2. במהלך הימים העוקבים תדירות הרעידות הלכה וגברה, תוך כדי עלייה בטמפרטורת הקרקע. ב-22 בספטמבר הכריזו הגיאולוגים על עליית רמת הכוננות לרמה הגבוהה ביותר (דרגה 4) ואסרו את הכניסה לטווח של 9 קילומטר מלוע ההר. טווח האיסור הועלה בצד הדרומי של ההר ל-12 קילומטרים. כ- 140,000 תושבים פונו מהכפרים שלמרגלות ההר. מבחינתם של הגיאולוגים ההתפרצות של ההר היא בלתי-נמנעת.

עדכון 20 אוק' 2017: למרות המדידות והציפיות שהר אגונג יתפרץ, ההתפרצות עדיין לא התרחשה. הגיאולוגים משוכנעים שההר עדיין מסוכן ועלול להתפרץ כל רגע. דרגת הכוננות נשארה על 4 וטווח איסור הכניסה נשאר על 9 קילומטרים סביב ההר ו-12 ק"מ בצדו הדרומי והצפוני מזרחי. עדכונים נוספים יימסרו בהמשך.

עדכון 30 אוק' 2017: רמת הכוננות להתפרצות של הר הגעש אגונג ירדה לדרגה 3. זאת בשל האטה בתדירות ועוצמת רעידות האדמה, ירידה בטמפרטורת הקרקע והאטת תנועת הקרקע בהר. טווח איסור הכניסה הצטמצם ל-6 קילומטרים סביב ההר ו-7.5 ק"מ בצדו הדרומי והצפוני מזרחי. עדכונים נוספים יימסרו בהמשך.

עדכון 25 נוב' 2017: ב-21 בנוב' החל הר אגונג לפלוט אפר שהתנשא לגובה של 700 מ'. התפרצות נוספת התרחשה ב-25 בנוב' כאשר עמוד האפר כבר עלה לגובה של 1.5 קילומטר, וב-27 בנוב' לגובה של 4 ק"מ. מדידות סיסמוגרפיות העוקבות אחרי ההר מעידות על התגברות בעוצמה ובתדירות של רעידות אדמה בעומק ההר. הכוננות הועלתה מחדש לדרגה הגבוהה ביותר (4), טווח איסור הכניסה הורחב ל-10 ק"מ והטיסות לשדות התעופה של באלי ובאי השכן לומבוק הופסקו. התפרצות גדולה מאד היא כנראה רק עניין של זמן. עדכונים נוספים ימסרו בהמשך.

עדכון 6 אפריל 2018: לקראת סוף 2017 החל הר הגעש "להירגע" מבלי שהתרחשה התפרצות מסיבית. הרשויות באינדונזיה הורידו את רמת הכוננות לדרגה 3, וטווח איסור הכניסה הוקטן ל- 4 ק"מ. עדכונים נוספים ימסרו בהמשך.

עדכון 7 ביולי 2018: לקראת סוף יוני 2018 התרחשה התגברות פתאומית של תדירות ועוצמת רעידות האדמה והטמפרטורה שנמדדה בהר עלתה בקצב מהיר. ב-28 ביוני החל ההר לפלוט אפר שהתנשא לגובה של 2 ק"מ. שדות התעופה של באלי ובאיים הסמוכים נסגרו. ב-1 ביולי הפעילות התגברה וההר החל לפלוט לבה בהיקף של 4-5 מיליון מ"ק. ללא ספק כמות מרשימה של לבה. ההתפרצות הוגדרה כ"סטרומבולית" והיא לוותה בקולות נפץ ושריפות שפרצו ביערות ברדיוס של 2 ק"מ מסביב ללוע. כמות הלבה המצטברת שנפלטה מההר מאז נוב' 2017 מגיעה כבר ליותר מ-27 מיליון מ"ק. ב-2 ביולי ענן האפר כבר עלה לגובה של 7-9 ק"מ. החל מה-3 ביולי ההתפרצויות הלכו ונרגעו בהדרגה. הרשויות החזירו את הכוננות לדרגה 3, שדות התעופה נפתחו לתנועה מחדש, וטווח איסור הכניסה נקבע מחדש על 4 ק"מ. ללא ספק ההר עדיין מסוכן, אם כי הרשויות נוטות לצמצם ככל האפשר את ההפרעה לקיום החיים השוטפים של התושבים והתיירים באי. עדכונים נוספים ימסרו בהמשך.

_________________________________________________________________________________
למאמרים נוספים על האי באלי לחץ על הקישורים הבאים:
האי באלי- הר הגעש אגונג בכוננות להתפרצות.
באלי וג'אווה - תזמורת גמאלאן.
האי באלי - דת ואומנות בתרבות הבאלינזית.
האי באלי - אומנות וריקוד.
האי באלי - שריפת מתים.
האי באלי - מים קדושים.
האי באלי - אודלנים ו"ימי הולדת של מקדשים".
האי באלי - מנחות לאלים ולשדים.
האי באלי - חיי יומיום.
אורז - מתת חיים.
האי באלי - הרי געש ואלים.
למאמרים נוספים על האי ג'אווה לחץ על הקישורים הבאים:
האי ג'אווה - הסטופה הגדולה של בורובודור.
האי ג'אווה - אגדת ברומו.
האי ג'אווה - האדמה הפוריה ביותר בעולם.
האי ג'אווה - כוננות בהר הגעש ברומו.
למאמרים נוספים על האי סומטרה לחץ על הקישורים הבאים:
סומטרה - אגם טובה - האגם הגעשי הגדול בעולם.
סומטרה - שמורת גונונג לאוסר (בוהורוק).
למאמרים נוספים על נושאים כלליים הקשורים לאינדונזיה לחץ על הקישורים הבאים:
אינדונזיה - הארכיפלג הגדול בעולם.
קו וואלאס ועולם החי באינדונזיה.
האי קראקטואה.

19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
טיול לאינדונזיה, אל התרבות המוסלמית-הינדואית בג'אווה שבמערב, אל הערבוב הנוצרי-פגאני בדרום-מערב סולאווסי ואל התרבות ההינדואית ולנופים הקסומים של האי באלי.


פרטים נוספים
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
ללא מועד יציאה
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי