טיולים מאורגנים לאינדונזיה

חזרה לטיולים
לאינדונזיה

סומטרה - שמורת גונונג לאוסר (בוהורוק)

קופי אורנג-אוטן ויערות בראשיתיים באינדונזיה הטרופית

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-26 במאי 2017

איזור גונונג לאוסר, שבוהורוק הוא רק חלק קטן ממנו, הוכרז כשמורת טבע בשנת 1980. השמורה, הממוקמת בגבול שבין אצ'ה לבין צפון סומטרה, משתרעת על פני 9,000 קמ"ר. זוהי שמורה טרופית יפה, המורכבת ממגוון רחב של יערות משווניים והרריים, מן היפים ביותר באסיה.

מבחינה גיאולוגית רוב איזור השמורה מורכב מאדמות וסלעים גירניים, המרבדים את כל האיזור שלמרגלות ההרים. בעבר היו האדמות הללו שוניות אלמוגים, שהתרוממו מן הים בקצב של כמה מילימטרים בשנה. מכוח תנועת היבשות התרומם האיזור בהדרגה ונוצרו גבעות גירניות ומעליהן כס געשי שנוצר בהתפרצויות מאוחרות. לפני כ- 18,000 שנים היה האיזור כולו מכוסה בקרחונים. באותם ימים הי הים נמוך ב- 80 מטר ממפלס המים כיום - וסומטרה, ג'אווה, מלאיה, ובורנאו הוו יחידה יבשתית גדולה ורצופה. התרוממות מפלס הים למצבו הנוכחי ביתרה את האזור לאיים והפרידה בין הצומח והחי של כל אי. עם הפשרת הקרח החל להיווצר בהדרגה היער הטרופי, המאפיין כיום את השמורה.

הצמחייה בשמורה מקיפה למעלה מ- 3,500 מיני צמחים ביניהם צמח הרפלסיה - צמח טפיל המצמיח את הפרח הגדול בעולם שקוטרו למעלה ממטר. לא פחות מ- 285 סוגי ציפורים מאכלסים כיום את השמורה, ביניהם פסיון ארגוס. 90 מיני יונקים, 103 מיני זוחלים, ו- 35 סוגי דו חיים. המגוון הגדול של פלורה ופאונה הוא דוגמא להיות יער הגשם חברת שיא - המאכלסת מגוון עצום של מינים החיים יחדיו בגומחה אקולוגית משותפת ליצירת יער הגשם, שהוא הביוספירה העשירה והמורכבת ביותר שקיימת על פני כדור הארץ.

בין היונקים שחיים בשמורה ניתן למצוא כאן כמה מינים מן המיוחדים והנדירים ביותר באסיה: פילים, טיגריסים, טפירים, דובי שמש (Sun Bears), סנאים, וקרנפי סומטרה ההולכים ונכחדים. בנוסף יש לפחות 8 סוגים פרימטים, ביניהם הגיבונים, קופי המקק ארוכי הזנב, הסיאמנג (Siamang) - הקוף השואג, קופי עלי תומס, והאורנג-אוטן.

כריתת היערות בסומטרה הביאה את כל החיים שביער לסכנת הכחדה. ביניהם גם קופי האורנג - אוטן, המוגדרים כמין בסכנת הכחדה. כחלק מפעילות ההצלה של האורנג-אוטן, ושל היער בכללו, הוקמו בסומטרה כמה תחנות לשיקום אורנגאוטנים והחזרתם אל הטבע. הפרוייקט בבוהורוק שהחל בשנת 1973, ביוזמתן של רגינה פריי, ומוניקה בורנר ובתמיכת "החברה הזואולוגית של פרנקפורט", נטל על עצמו כמשימה לשקם גורי אורנג-אוטן ולהחזירם ממצב של שבי, לסביבתם הטבעית. בתהליך השיקום (שנמשך יותר מ- 20 שנה), הגיעו לשמורה מאות רבות של קופים, רובם שרדו את שביים והוחזרו לטבע. האחרים מתו במהלך השיקום, ממחלות שונות, הנפוצה שבהן היא דלקת ריאות. בכל נקודת זמן נמצאים בתחנה 15-25 קופים הנמצאים בתהליכי ההחזרה אל הטבע.

תהליך השיקום הוא רב שלבי:

בשלב ראשון: עם הגעת הקופים לשמורה הם עוברים בדיקה רפואית, לאחר מכן הם מוכנסים לכלובים ומגעם עם בני אדם מצטמצם למינימום. מטרת השלב הזה הוא להבטיח שרק קופים בריאים ימשיכו את תהליך השיקום, ושהחולים שביניהם לא יפיצו מחלות ביער.

בשלב שני: לאחר כמה חודשים של אחזקה בכלוב, מתחיל התהליך האיטי והממושך של הסתגלות ליער. בהתחלה משחררים אותם בגבולות הכלוב בלבד, תוך כדי לימוד של מיומנויות טבעיות, כדוגמת טיפוס, יצירת קינים לשינה, והימנעות מהליכה על הקרקע. קופים בריאים שלמדו מיומנויות אלו בהצלחה עוברים לשלב הבא בו הם משוחררים אל היער. בתהליך ההסתגלות ליער הם מגיעים לתחנת ההאכלה פעמיים ביום להשלמת מזונם. המזון הניתן להם הוא במכוון מונוטוני (בננה וחלב), כדי להקטין את תלותם בתחנות ההאכלה, ולעודד אותם לחפש מזון מגוון יותר ביער. השלב מסתיים בניתוק התלות של הקופים בבני האדם.

בשלב השלישי והאחרון: הקופים שנראים מוכנים לחיי יער מועברים לנקודה רחוקה מנקודת ההאכלה, על מנת ולא יחזרו אליה יותר. תהליך זה קורה לעתים מעצמו, כשקופים נעלמים לתוך היער ולא חוזרים לתחנת ההאכלה. בחזרתם אל היער והסתגלותם לחיים עצמאיים מושגת מטרת השיקום. בנקודה זו ניתקת הזיקה בין בני-האדם לקופים. מכאן ואילך הם צריכים להסתדר בעצמם.

המידע על הקופים שחוזרים לטבע מועט, ואין לדעת אם הם הצליחו להתקיים בטבע, או שמא נפגעו, או מתו. אחד מאותות המידע המעודדים שהתהליך מצליח הוא ביקור אקראי של קופה עם גור לתחנת ההאכלה. עדות לקיומו של דור חדש של קופים, יליד היער, הממשיך לחיות את חייו בסביבה הטבעית של קופי האורנג-אוטן.

_________________________________________________________________________________
למאמרים נוספים על האי באלי לחץ על הקישורים הבאים:
האי באלי- הר הגעש אגונג בכוננות להתפרצות.
באלי וג'אווה - תזמורת גמאלאן.
האי באלי - דת ואומנות בתרבות הבאלינזית.
האי באלי - אומנות וריקוד.
האי באלי - שריפת מתים.
האי באלי - מים קדושים.
האי באלי - אודלנים ו"ימי הולדת של מקדשים".
האי באלי - מנחות לאלים ולשדים.
האי באלי - חיי יומיום.
אורז - מתת חיים.
האי באלי - הרי געש ואלים.
למאמרים נוספים על האי ג'אווה לחץ על הקישורים הבאים:
האי ג'אווה - הסטופה הגדולה של בורובודור.
האי ג'אווה - אגדת ברומו.
האי ג'אווה - האדמה הפוריה ביותר בעולם.
האי ג'אווה - כוננות בהר הגעש ברומו.
למאמרים נוספים על האי סומטרה לחץ על הקישורים הבאים:
סומטרה - אגם טובה - האגם הגעשי הגדול בעולם.
סומטרה - שמורת גונונג לאוסר (בוהורוק).
למאמרים נוספים על נושאים כלליים הקשורים לאינדונזיה לחץ על הקישורים הבאים:
אינדונזיה - הארכיפלג הגדול בעולם.
קו וואלאס ועולם החי באינדונזיה.
האי קראקטואה.

19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
טיול לאינדונזיה, אל התרבות המוסלמית-הינדואית בג'אווה שבמערב, אל הערבוב הנוצרי-פגאני בדרום-מערב סולאווסי ואל התרבות ההינדואית ולנופים הקסומים של האי באלי.


פרטים נוספים
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
ללא מועד יציאה
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי