טיולים מאורגנים לאינדונזיה

חזרה לטיולים
לאינדונזיה

האי ג'אווה - אגדת ברומו

מיתוסים ופולחנים הינדואים בקרב תושבי מחוז טנגאר במזרח האי ג'אווה

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-01 ביוני 2017

התפשטותו של האיסלם למזרח ג'אווה התרחשה רק במאה ה-18, באיחור של למעלה ממאתיים שנה אחרי שאר ג'אווה. לפיכך, שימר אזור זה לא מעט מאפיינים מתרבותו ההינדו-ג'אווית הקדומה. מאפיינים הבאים לידי ביטוי באורחות החיים, בפולחן ובאמונה הנהוגים אצל תושבי חבל ארץ זה, עד עצם ימינו אנו. כך למשל ממשיכים התושבים לסגוד לאלים ההינדואיים, בראשם האל הגדול שיווה, במקדשים הממוקמים בפסגות ההרים, בהם נהוג להקריב קורבנות, כנהוג בקרב אוכלוסיות הינדואיות אחרות באינדונזיה וכנהוג בפולחן ההינדואי במזרח הודו ובהימאליה.

מאפיינים אלו משותפים לכל התושבים במזרח ג'אווה ובכללם גם תושבי מחוז טנג'אר (Tengger) – גוש הררי געשי מאסיבי המתנשא לגבהים של מעל 2,500 מ' מעל פני הים. מעל הגוש האדיר צצות הפסגות הגעשיות המעשנות של ברומו (Bromo) וסומארו (Sumeru) שני הרי געש הנוהמים ומשתעלים בכבדות. בקרב תושבי האיזור, החיים בכפרים הנאחזים בנופים הגעשיים התלולים של טנגאר, נודעת אגדה קדומה הקושרת בין התושבים לבין האלים הכל-יכולים המתגוררים בפסגות הלוהטות. וכך מספרת האגדה:

"היה היה פעם זוג מלכותי בשם Joko Segar וRoro Anteng-. הזוג נודע גם בשם Purbawaseso Mangkurat Ing Tenngger. למרות אושרם הם לא זכו לילדים. שניהם התפללו לאלים בדבקות וביקשו צאצאים. האלים, החליטו להיעתר לבקשתם ולתת להם ילדים לרוב, אך בתמורה דרשו שבני הזוג יקריבו להם את הבן הצעיר שייוולד להם. בייאושם הסכימו בני הזוג להצעה. ואכן מאותו יום הם נתברכו בילדים לרוב והשמחה בלבם הייתה רבה. בן הזקונים שלהם היה קאסומה (Kesuma), ושניהם אהבו אותו בכל מאודם. קאסומה גדל והיה לנער יפה תואר ונעים הליכות. בני הזוג היו מאושרים, אך על אושרם העיבה העננה של התחייבותם לאלים. אהבתם של בני הזוג לקאסומה הייתה כל-כך עזה, שהם ניסו להתחמק מביצוע חלקם בעסקה. לבסוף איבדו האלים סבלנותם והם דרשו מ-Joko Segar וRoro Anteng- שימלאו את הבטחתם ללא דיחוי. הם אף הוסיפו ואיימו שאם דרישתם לא תסופק הם ימיטו אסון גדול על בני הזוג, על ילדיהם ועל תושבי הכפר שבו הם חיו. לבם של בני הזוג מתמלא ייאוש כבד, אך לבם לא נתן להם למלא את מבוקשם של האלים. הבחין קאסומה במצוקה של הוריו ופנה אליהם לקבל הסבר במה מדובר. מלכתחילה ההורים התחמקו מלמסור לו הסבר, אך הוא דחק בהם ולבסוף הם שטחו בפניו את פרטי העסקה שעשו עם האלים. קאסומה החליט לפעול ולהשלים את העסקה בעצמו. הוא נפרד מאחיו והוריו וטיפס למרומי הר ברומו והטיל עצמו לתוך הלוע. האלים קבלו בשמחה את קורבנו וכסימן לשביעות רצונם היתמר מהלוע ענן לבן גדול".

התושבים החיים למרגלות ההר אינם שוכחים את קורבנו האציל של קאסומה. הם הקימו מקדש למרגלות הלוע המעשן ואחת לשנה, ביומו של ירח מלא בחודש האחרון בלוח השנה הג'אווי (בדר"כ באוקטובר-נובמבר) הם עולים לרגל אל המקדש וזובחים לאלים קורבנות של בעלי-חיים, ירקות ופרחים. טקסי ההקרבה נקראים בשם Kesuma Yadnya – "קורבנו של קאסומה".

איש טנגאר עם סוסו על רקע לוע קדום כבוי של הר ברומו. מזרח ג'אווה, אינדונזיה. צילום: ניסו קדם
איש טנגאר עם סוסו על רקע לוע קדום כבוי של הר ברומו. מזרח ג'אווה, אינדונזיה. צילום: ניסו קדם


_________________________________________________________________________________
למאמרים נוספים על האי באלי לחץ על הקישורים הבאים:
האי באלי- הר הגעש אגונג בכוננות להתפרצות.
באלי וג'אווה - תזמורת גמאלאן.
האי באלי - דת ואומנות בתרבות הבאלינזית.
האי באלי - אומנות וריקוד.
האי באלי - שריפת מתים.
האי באלי - מים קדושים.
האי באלי - אודלנים ו"ימי הולדת של מקדשים".
האי באלי - מנחות לאלים ולשדים.
האי באלי - חיי יומיום.
אורז - מתת חיים.
האי באלי - הרי געש ואלים.
למאמרים נוספים על האי ג'אווה לחץ על הקישורים הבאים:
האי ג'אווה - הסטופה הגדולה של בורובודור.
האי ג'אווה - אגדת ברומו.
האי ג'אווה - האדמה הפוריה ביותר בעולם.
האי ג'אווה - כוננות בהר הגעש ברומו.
למאמרים נוספים על האי סומטרה לחץ על הקישורים הבאים:
סומטרה - אגם טובה - האגם הגעשי הגדול בעולם.
סומטרה - שמורת גונונג לאוסר (בוהורוק).
למאמרים נוספים על נושאים כלליים הקשורים לאינדונזיה לחץ על הקישורים הבאים:
אינדונזיה - הארכיפלג הגדול בעולם.
קו וואלאס ועולם החי באינדונזיה.
האי קראקטואה.

19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
טיול לאינדונזיה, אל התרבות המוסלמית-הינדואית בג'אווה שבמערב, אל הערבוב הנוצרי-פגאני בדרום-מערב סולאווסי ואל התרבות ההינדואית ולנופים הקסומים של האי באלי.


פרטים נוספים
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
ללא מועד יציאה
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי