טיולים מאורגנים לאינדונזיה

חזרה לטיולים
לאינדונזיה

האי ג'אוה - הסטופה הגדולה של בורובודור

תורת הבודהא חצובה באבן

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-19 באוגוסט 2017

הסטופה הגדולה של בורובודור היא עדות אילמת להישגיה האדירים של התרבות ההודית בדרום מזרח אסיה, לקראת סוף האלף הראשון לספירה. זוהי הסטופה הגדולה והמורכבת שנוצרה אי פעם בעולם הבודהיסטי. והיא, ללא ספק, גם היפה מכולן. הסטופה נבנתה כמנדאלה והיא מאורגנת לפי ארבעת רוחות השמיים ועם קודקודים לארבעת חצאי הכיוונים. במבט מהצד היא נראית בצורתה הכללית כתל עגלגל, המורכב מחמש פלטפורמות מרובעות, ומעליהן שלוש פלטפורמות עגולות. בשיאה של הסטופה ניצב מבנה בודד - זוהי הסטופה המרכזית והעיקרית. בסה"כ מורכבת הסטופה מתשעה רבדים או 8+1 או 5+3+1.
סביב הפלטפורמות המרובעות נוצרו מסדרונות המקיפים כל קומה וקומה. אורך המסדרונות מסתכם לכמה קילומטרים. המסדרונות מכוסים בתבליטי קיר וגומחות ובהם צלמים של הבודהא. תבליטי הקיר מספרים סיפור, עם כיוון השעון, היות והם משמשים כ-פראדאקשינאפאטה - נתיב להקפות. הגומחות מהוות "תחנות לפולחן".
שלושת הפלטפורמות העליונות, העגולות, פתוחות על השמים. בכל קומה נבנו סטופות קטנות בצורת פעמון - 32 סטופות בקומה הששית, 24 בקומה השביעית ו-16 בקומה השמינית (סה"כ 72 סטופות). בתוך כל פעמון יושבת דמותו של הבודהא. בשיאו של הסטופה כולה, במרכז הקומה השמינית, ניצבת סטופה אחת, בודדה. הגם שצורתה של הסטופה העליונה בצורת פעמון, בניגוד לסטופות האחרות היא אטומה. חלקה העליון של הסטופה העליונה התמוטט.
מבנה הסטופה העיקרי, המורכב מחמש קומות מרובעות ושלוש עגולות יתכן וקשור ל"דרך כפולת השמונה" - אותם שמונה שלבים בהתפתחות המאמין הבודהיסטי בדרך לנירוואנה, כמתואר בתורת הבודהא. חמשת חלקיה הראשונים קשורים לעולם הסאמסארה ושלושת שלביה האחרונים כבר מביאים את המאמין לעולם המופשט של הבודהא. שיאו של המסע הוא בהשגת הנירוואנה, המגולמת בסטופה העליונה והאטומה שבראש המבנה כולו.

מבט כללי על הסטופה בבורובודור, ג'אווה, אינדונזיה. צילום: ניסו קדם
מבט כללי על הסטופה בבורובודור, ג'אווה, אינדונזיה. צילום: ניסו קדם


הפלטפורמה המרובעת התחתונה מוקפת ב-160 תבליטים המתארים את עולם היצרים הסמסארי, על חטאיו, עונשיו ואת ענויי הכפרה.
הפלטפורמה שמעליה מוקפת ב-120 תבליטים המתארים את חיי הבודהא, והדרך שבה הגיע למעלת הבודהא, ובצים את סיפורי הג'אטאקה.
שלושת הפלטפורמות המרובעות האחרות מתארות פרקי סוטרות שמעידים על המאמצים הכרוכים בהגעה להארה.
הפלטפורמות העגולות, שהן פתוחות לכל רוחות השמים, מסמלות את הריק (שוניאטה) ואת הככות (טאטאהטא). האמת העליונה אינה ניתנת לתיאור במלים או בצורות ורק התודעה המשוחררת מכבלים יכול לרדת לחקרה.
המבנה הכללי, המבוסס על פלטפורמות מצולעות ומתכנסות המאורגנות לפי רוחות השמיים ופלטפורמות מעוגלות בחלק העליון, מזכירה במידה מסוימת סטופות הודיות, בעיקר מגאנדארא, אם כי ניתן התבנית בבורובודור הפכה עשירה ומורכבת יותר מבכל מקום אחר.

הסטופה של בורובודור היא גם ההר הקוסמי, גם סטופה וגם מנדאלה. צורת המנדאלה מתבטאת גם במבנה של המצולעים והעיגולים אבל גם מצלמי הבודהא המכוונים לכל אחת מרוחות השמים:
 לצד מזרח - אקשובהיא, בתנועה של עדות האדמה (בהומיסיפראשאמודרה).
 לצד דרום - ראסאנבהאווה - בתנועה של מילוי משאלה (ואראדא מודרא)
 לצד מערב - אמיטאבהא - בתנועה של הגות (דהיאנה מודרא)
 לצד צפון - אמוגהאסידהי - בתנועה של דוחה פחד (אבהאיא מודרה).
 במרכז אמורה להיות דמותו של בודהא וואירוצ'אנה. דמות זו מופיעה מכל צדי הפלטפורמה החמישית כשהוא בתנועה של מלמד (ויטארקא מודרה). העובדה שהוא אינו קשור למקום מסויים מעידה על כך שהוא אינו כפוף למגבלות של מקום כלשהו. דמותו של וואירוצ'אנה מופיעה בכל שלושת הפלטפורמות העגולות כשהוא בתנועת הוראה - דהארמהצ'אקרה מודרה. הוא מופיע כאן 72 פעמים.
בסטופה המרכזית נמצאת דמותו של אקשובהיא (אבל היא לא הדמות המקורית שאיננו יודעים עליה כלום). להערכתי הכוונה היתה להשאיר את הסטופה המרכזית ריקה.

יחדיו הם מהווים מנדאלה בתבנית הרגילה שלקוחה מהבודהיזם של אסכולת היהלום (הטיבטית). צורתה הכללית היא הצורה הנעלה של וואירוצ'אנה, ואג'רהסאטווה.
ישנים המתארים את בורובודור כנתיב צליינים פסיכו-פיזי. המסדרונות מוליכים את העולה לרגל דרך ספירות קוסמיות שונות, בשלבים של התפתחות ומעבר מעולם הסמסארה לעולם הבודהא, דרך תמורות ושינוים בהכרה ודרך שלבי הגאולה.

_________________________________________________________________________________
למאמרים נוספים על האי באלי לחץ על הקישורים הבאים:
האי באלי- הר הגעש אגונג בכוננות להתפרצות.
באלי וג'אווה - תזמורת גמאלאן.
האי באלי - דת ואומנות בתרבות הבאלינזית.
האי באלי - אומנות וריקוד.
האי באלי - שריפת מתים.
האי באלי - מים קדושים.
האי באלי - אודלנים ו"ימי הולדת של מקדשים".
האי באלי - מנחות לאלים ולשדים.
האי באלי - חיי יומיום.
אורז - מתת חיים.
האי באלי - הרי געש ואלים.
למאמרים נוספים על האי ג'אווה לחץ על הקישורים הבאים:
האי ג'אווה - הסטופה הגדולה של בורובודור.
האי ג'אווה - אגדת ברומו.
האי ג'אווה - האדמה הפוריה ביותר בעולם.
האי ג'אווה - כוננות בהר הגעש ברומו.
למאמרים נוספים על האי סומטרה לחץ על הקישורים הבאים:
סומטרה - אגם טובה - האגם הגעשי הגדול בעולם.
סומטרה - שמורת גונונג לאוסר (בוהורוק).
למאמרים נוספים על נושאים כלליים הקשורים לאינדונזיה לחץ על הקישורים הבאים:
אינדונזיה - הארכיפלג הגדול בעולם.
קו וואלאס ועולם החי באינדונזיה.
האי קראקטואה.

19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
טיול לאינדונזיה, אל התרבות המוסלמית-הינדואית בג'אווה שבמערב, אל הערבוב הנוצרי-פגאני בדרום-מערב סולאווסי ואל התרבות ההינדואית ולנופים הקסומים של האי באלי.


פרטים נוספים
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
ללא מועד יציאה
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי