טיולים מאורגנים לאינדונזיה

חזרה לטיולים
לאינדונזיה

האי באלי - אודלנים ו"ימי הולדת של מקדשים"

אודות האודלנים, הפסטיבלים הקהילותיים הנערכים במקדשים המקומיים בכל רחבי באלי

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-27 באוקטובר 2016

האודלנים (Odalan) הם פסטיבלים של מקדשים, הנערכים במחזוריות של אחת לשנה ולכן נקראים בטעות "יום ההולדת של המקדש". בעקרון, לוח השנה הבאלינזי מורכב משני לוחות מקבילים: לוח הפאווקון (Pawukon), שהוא בן 210 יום ולוח הירח, הסאקא (Saka), המבוסס על שנה בת 12 חודשי ירח. מדי כמה שנים לוח-הירח מתוקן ומותאם לשנת השמש ע"י הוספת חודש בשנה מעוברת (בדומה בלוח השנה העברי). "יום ההולדת של המקדש" נערך פעם בשנה לפי לוח הפאווקון או לפי לוח הסאקא, זה או זה, על פי מנהג המקום.

על-פי האמונה הבאלינזית במהלך האודלן האלים יורדים מן המרומים לשכון במקדש לכמה ימים ספורים. לעתים רק ליום אחד, לעתים יומיים ושלושה. לקראת ביקורם של האלים על פני האדמה נערכת הקהילה כולה לקבל את פניהם. במשך ימים ושבועות לפני הפסטיבל יושבות הנשים ומכינות "מנחות גבוהות". תזמורות הגאמלאן מתאמנות באינטנסיביות, הכוהנים מקשטים את המקדשים בדגלים ובמנחות דקורטיביות. כל הקהילה כמרקחה.

ביום ירידת האלים כולם באים אל המקדש. ההזמנה למקדש נעשית בהקשה בקולקול - פעמון עץ המשמש למסירת הודעות והזמנה לטקסים. בשעות אחה"צ, עם השמע קול הפעמון, יוצאים המקומיים, לבושים במיטב מחלצותיהם ומנחותיהם בידם. לאט לאט נאספים האנשים, מתגודדים, מעשנים סיגריה ומשוחחים בנחת. הכל מתנהל בעצלתיים. ופתאום, בלי סימן מתריע, כולם קמים ומתארגנים בתהלוכות אל המקדש. גל אחרי גל עוברות תהלוכות בסך, דגלנים, תזמורות גאמלאן וטורים ארוכים של נשים נושאות מנחות גבוהות. מחזה נפלא.

אשה בטקס היטהרות וסגידה במהלך אודלן במקדש באלינזי. צילום: ניסו קדם
אשה בטקס היטהרות וסגידה במהלך אודלן במקדש באלינזי. צילום: ניסו קדם


בשעות הערב נערכות התפילות במקדש. תזמורת הגמאלאן. מנגנת בדרמטיות. אחד מרגעי השיא הם ריקודי קבלת הפנים לאלים. גברים ונשים, בגיל העמידה, מחוללים בתנועות קצובות ומעגליות כשהם מקבלים את פני האלים היורדים לשהות לרגע קט במחיצת בני אנוש. ועכשיו, כשהאלים כבר כאן, מזדמנת שעת כושר בפניהם ובפני הקהילה את אחד הריקודים הדרמטיים של באלי. פעם טופנג, פעם לגונג, פעם בארונג.

בימים הקרובים אנשים יצאו ויבואו בשערי המקדש פעמים רבות. כל אישה בוחנת את מנחתה של זולתה. הרי ככלות הכל, אודלן הוא לא רק הזדמנות לרצות את האלים במנחה יפה, אלא גם הזדמנות להפגין סטטוס חברתי. בסופו של דבר האלים מסתלקים לעולמם וכל אחד בא בנפרד לאסוף את מנחתו. בימים הקרובים המנחה המקודשת תהיה המזון העיקרי של המשפחה. במקדש הכוהנים מקפלים את הדגלים והקישוטים וחוזרים לשגרת ימי חול, עד לביקור הבא של האלים, במחזוריות שנתית לפי לוח שנה אחד או משנהו.

_________________________________________________________________________________
למאמרים נוספים על האי באלי לחץ על הקישורים הבאים:
האי באלי- הר הגעש אגונג בכוננות להתפרצות.
באלי וג'אווה - תזמורת גמאלאן.
האי באלי - דת ואומנות בתרבות הבאלינזית.
האי באלי - אומנות וריקוד.
האי באלי - שריפת מתים.
האי באלי - מים קדושים.
האי באלי - אודלנים ו"ימי הולדת של מקדשים".
האי באלי - מנחות לאלים ולשדים.
האי באלי - חיי יומיום.
אורז - מתת חיים.
האי באלי - הרי געש ואלים.
למאמרים נוספים על האי ג'אווה לחץ על הקישורים הבאים:
האי ג'אווה - הסטופה הגדולה של בורובודור.
האי ג'אווה - אגדת ברומו.
האי ג'אווה - האדמה הפוריה ביותר בעולם.
האי ג'אווה - כוננות בהר הגעש ברומו.
למאמרים נוספים על האי סומטרה לחץ על הקישורים הבאים:
סומטרה - אגם טובה - האגם הגעשי הגדול בעולם.
סומטרה - שמורת גונונג לאוסר (בוהורוק).
למאמרים נוספים על נושאים כלליים הקשורים לאינדונזיה לחץ על הקישורים הבאים:
אינדונזיה - הארכיפלג הגדול בעולם.
קו וואלאס ועולם החי באינדונזיה.
האי קראקטואה.

19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
טיול לאינדונזיה, אל התרבות המוסלמית-הינדואית בג'אווה שבמערב, אל הערבוב הנוצרי-פגאני בדרום-מערב סולאווסי ואל התרבות ההינדואית ולנופים הקסומים של האי באלי.


פרטים נוספים
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
ללא מועד יציאה
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי