טיולים מאורגנים לאינדונזיה

חזרה לטיולים
לאינדונזיה

אגם טובה בסומטרה – האגם הגעשי הגדול בעולם

לידתו של אגם טובה בהתפרצות געשית אדירה שהחריבה שטחים רחבי ידיים והכחידה בעלי חיים וצמחים בדרום-מזרח אסיה

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-04 בנובמבר 2017

טובה (Toba) הוא אגם גדול ממדים הממוקם בתוך קלדרה רחבת ידיים בחלק הצפוני של האי סומטרה (Sumatra). אורכו של האגם כ-100 ק"מ ורוחבו כ-30 ק"מ והוא מכסה שטח של 2,270 קמ"ר. עומק האגם מגיע ל-530 מטר. זהו האגם הגדול ביותר באינדונזיה והאגם הגעשי הגדול ביותר בעולם כולו. למרות ממדיו הגדולים של האגם הוא ממלא פחות ממחצית מנפח הקלדרה. ממדיה העצומים של זו מתבררים כשלנפח האגם מוסיפים גם את הנפח הכלוא בין קירות הקלדרה, המתנשאים לגובה של 400-1,200 מטר מעל פני האגם. זוהי הקלדרה הגדולה ביותר שנוצרה במיליון השנים האחרונות ואחת הגדולות ביותר שנוצרו בהיסטוריה הגיאולוגית של כדור הארץ.

הקלדרה הנוכחית היא האחרונה בסדרה של ארבע קלדרות שנוצרו באותו מקום בהתפרצויות שהתרחשו במהלך 800 אלף השנים האחרונות. הגיאולוגים מציעים את ההסבר הבא לתופעה: מתחת לפני השטח נוצר תא מאגמה שהלך והצטבר בהדרגה. עם התגברות הלחץ החלו פני הקרקע להתרומם ובסופו של דבר הקרום המוצק נסדק והתרחשה התפרצות גדולה. במקום ההתפרצות נפערה קלדרה עצומה. התהליך הזה, אומרים הגיאולוגים, חזר על עצמו ארבע פעמים, כשקלדרה אחת נוצרת על חורבות קודמתה. בהדרגה נוצרו בתוך הקלדרה כמה הרי געש כתוצאה מפעילות וולקנית משנית שאירעה בין יצירת קלדרה אחת לאחרת, ואגם גדול נקווה בקרקעיתה.

חורף געשי והכחדת בעלי חיים וצמחים

ההתפרצות האחרונה, שגרמה לקריסת הקלדרה וליצירת המבנה הנוכחי, אירעה לפני כ-74 אלף שנים. בהתפרצות נזרקה כמות חומר בנפח של כ-3,200 קילומטר מעוקב. שטח של 20,000 קמ"ר בצפון סומטרה נקבר בתוך שכבת אפר וולקני בעובי של 600 מטר. חלקים נרחבים ממלזיה התכסו בשכבה בעובי של 9 מטרים ובהודו התגלו שטחים שכוסו בשכבה בעובי של 6 מטרים. משקעים מההתפרצות של טובה התגלו גם באגם מלאווי, הממוקם בחלקה הדרומי של יבשת אפריקה.

ההתפרצות גרמה לשינויים מפליגים בעולם החי והצומח של דרום-מזרח אסיה, כשבעלי חיים וצמחים רבים נכחדו כתוצאה מההתפרצות ומריבוד האפר הגעשי על פני שטח עצום. ואולם, להתפרצות הייתה גם השפעה עולמית: הטמפרטורות בכל כדור הארץ ירדו בסביבות 3 מעלות צלזיוס למשך כמה שנים. החוקרים חלוקים ביניהם בנוגע להשלכות האפשריות של "חורף געשי" שנוצר בעקבותיה. חוקרים אחדים טוענים שההתפרצות יצרה קטסטרופה עולמית שגרמה להכחדת מינים ולצמצום אוכלוסיות בכל כדור הארץ, ובכלל זה אוכלוסיית בני האדם שחיה במזרח אפריקה. חוקרים אחרים מאמינים שההשפעה על החיים ביבשות אחרות הייתה זניחה.

בפעילות געשית משנית ומאוחרת יותר נוצרו בתוך הקלדרה שלושה הרי געש המעידים על כך שהאזור ממשיך להיות פעיל. העובדה שהלועות נוצרו במקומות שונים בקלדרה ולא במיקום קבוע מרמזים על האפשריות שתא המאגמה ממשיך להתמלא מתחת לפני השטח ושהתפרצויות גדולות נוספות אפשריות בעתיד הרחוק.

_________________________________________________________________________________
למאמרים נוספים על האי באלי לחץ על הקישורים הבאים:
האי באלי- הר הגעש אגונג בכוננות להתפרצות.
באלי וג'אווה - תזמורת גמאלאן.
האי באלי - דת ואומנות בתרבות הבאלינזית.
האי באלי - אומנות וריקוד.
האי באלי - שריפת מתים.
האי באלי - מים קדושים.
האי באלי - אודלנים ו"ימי הולדת של מקדשים".
האי באלי - מנחות לאלים ולשדים.
האי באלי - חיי יומיום.
אורז - מתת חיים.
האי באלי - הרי געש ואלים.
למאמרים נוספים על האי ג'אווה לחץ על הקישורים הבאים:
האי ג'אווה - הסטופה הגדולה של בורובודור.
האי ג'אווה - אגדת ברומו.
האי ג'אווה - האדמה הפוריה ביותר בעולם.
האי ג'אווה - כוננות בהר הגעש ברומו.
למאמרים נוספים על האי סומטרה לחץ על הקישורים הבאים:
סומטרה - אגם טובה - האגם הגעשי הגדול בעולם.
סומטרה - שמורת גונונג לאוסר (בוהורוק).
למאמרים נוספים על נושאים כלליים הקשורים לאינדונזיה לחץ על הקישורים הבאים:
אינדונזיה - הארכיפלג הגדול בעולם.
קו וואלאס ועולם החי באינדונזיה.
האי קראקטואה.

19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
טיול לאינדונזיה, אל התרבות המוסלמית-הינדואית בג'אווה שבמערב, אל הערבוב הנוצרי-פגאני בדרום-מערב סולאווסי ואל התרבות ההינדואית ולנופים הקסומים של האי באלי.


פרטים נוספים
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
ללא מועד יציאה
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי