טיולים מאורגנים לאינדונזיה

חזרה לטיולים
לאינדונזיה

האי באלי - חיי יומיום

הבית, הכפר, השכנים והקהילה בחיי הבאלינזים

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-04 באוקטובר 2016

רוב הבאלינזים מתגוררים במאות כפרים קטנים בחלק הדרומי של האי. חלק זה של באלי הוא אחד המקומות הפוריים ביותר בעולם. הנוף טרופי, עשיר בגוני ירוק עמוקים ופסטליים. פה ושם השתמר לו יער סבוך, אך עיקר הנוף הוא חקלאי: קוקוסים, בננות, קנה סוכר, דקלי אגוז הבטל ופירות טרופיים אחרים גדלים בכל פינה.

הכפרים הבאלינזיים נאים ומטופחים בדרך כלל. בתי הכפר, הבנויים בתבנית קבועה, מוקפים חומה היוצרת תיחום בין חצר של משפחה אחת לזו של אחרת. בתוך חצר אחת מתגוררת משפחה מורחבת הכוללת את אב הבית ואשתו, בניו הנשואים על נשותיהם וילדיהם, ובניו ובנותיו הלא-נשואים. מבנה הבית משקף את היחסים ההיררכיים בתוך המשפחה, את זיקתם של הבאלינזים לאבות אבותיהם ואת תפיסת הסדר המרחבי שלהם.
צד מזרח והצד הפונה אל ההרים (צפון בשביל הללו שמתגוררים בחלק הדרומי של האי) נחשבים למקודשים ביותר. הללו הם הכיוונים המזוהים עם האלים. כנגד זאת, הצד המערבי והצד הפונה אל הים (דרום בשביל אלה שמתגוררים דרומית להרים), נחשבים לכיוונים חילוניים, או טמאים.

ארגון החצר מבוסס על עקרונות המרחב הללו: בפינה ההררית-המזרחית של החצר ממוקם מקדש האבות - המקום החשוב ביותר בבית שבו משתכנות רוחות המתים, שמעמדן כמעמד אלים. המטבח, דיר החזירים, השירותים ומסלקת האשפה ממוקמים בפינה הימית-מערבית - הפינה החילונית והטמאה ביותר. בין שתי הפינות הללו ממוקמים מבני המגורים בארגון המשקף את ההיררכיה במשפחה הבאלינזית.

אב המשפחה מתגורר במבנה הקרוב ביותר לצד ההרים - המקום הקדוש והמכובד בחצר הבית אחרי מקדש האבות. שאר הבנים, על משפחותיהם, מתגוררים במבנים הממוקמים במרכז החצר. ככול שלבן מעמד גבוה יותר במשפחה, כך יהיה מקום מגוריו קרוב יותר לצד ההררי או המזרחי. הבן הנחות מכולם מתגורר בצד הימי-מערבי של החצר, קרוב למטבח ולדיר החזירים.

חיי היומיום בתא המשפחתי מאורגנים בעיקרם סביב הפעילות החקלאית והפולחנית-דתית. הנשים עוסקות בענייני הבית - בישול, ניקוי, אריגה והכנת מנחות לטקסים היומיומיים (במקדש הביתי) ולטקסים הקהילתיים. כמות הזמן שהנשים מקצות לטובת הכנת מנחות לא תיאמן. היה כבר מי שחישב ומצא שנשים מבלות כשליש מזמנן להכנת מנחות. הגברים עוסקים בעיקר בחקלאות - טיפול בטראסות האורז, כריית תעלות והצפת השדות.

כשהגבר מתפנה ממלאכת יומו הוא מעסיק עצמו ב"ענייני גברים" - טיפוח תרנגולי הקרב שלו, מפגשים עם גברים אחרים לשיחות על ענייני דיומא, או לפעילות במסגרת הסובאק או אגודת השכנים (באנג'ר) שאליו הוא משתייך. אם הוא גם מוזיקאי או רקדן לעת מצוא, אפשר שבשעות הערב הוא יוצא להתאמן בהכנות לטקס כזה או אחר.

כל העבודה בבאנג'ר (אגודת השכנים) נעשית על בסיס וולונטרי. גברים בהכנות לטקס קבורה משותף לכל אגודת השכנים באי באלי | צילום: ניסו קדם
כל העבודה בבאנג'ר (אגודת השכנים) נעשית על בסיס וולונטרי. גברים בהכנות לטקס קבורה משותף לכל אגודת השכנים באי באלי | צילום: ניסו קדם


חיי המשפחה משולבים באופן אורגני בחיים הקהילתיים בכפר. בעיקרון תושבי הכפר מחולקים לכמה קהילות המוגדרות כבאנג'רס (Banjars). באנג'ר היא אגודת שכנים, מעין יחידה קואופרטיבית המחייבת כל אדם המשתייך אליה לרתום את מרצו וכשרונו לטובת צרכיה הפיזיים והרוחניים של הקהילה. בכל כפר יש כמה באנג'רס המחולקים על בסיס טריטוריאלי לפי אזור מגורים משותף.

ההשתלבות בתוך הבאנג'ר היא בגדר חובה וכל אדם נשוי חייב להיות חבר בבאנג'ר, אחרת הוא מסתכן בנידוי ובגירוש. חברי באנג'ר חייבים לעזור זה לזה בבניית הבתים, בעבודה בשדות, בארגון פסטיבלים קהילתיים וטקסים משפחתיים - כדוגמת חתונות או שרפת מתים. לכל באנג'ר יש אולם כינוסים (Bale) קהילתי וקופה משותפת שממנה מממנים את החגיגות. בנוסף יש לבאנג'ר תזמורת המשמשת בכל אירוע משותף.

הכנות לטקסים נמשכות לעתים שבועות ארוכים, בייחוד אם מדובר בטקסים מורכבים כמו שרפת מתים. במקרה כזה נערך גיוס כללי בתוך הבאנג'ר. הגברים מכינים את האביזרים שישמשו לטקס, הנשים מכינות את מאות סלסילות הקש והמנחות הדרושות לטקס. מטבח קהילתי ארעי מוקם על מנת להזין את כל חברי הבאנג'ר. בלילות מתכנסת התזמורת הקהילתית לאימונים. כל העבודה במסגרת הבאנג'ר נעשית על בסיס וולונטרי ואיש אינו מבקש שכר בתמורה לעבודתו.

_________________________________________________________________________________
למאמרים נוספים על האי באלי לחץ על הקישורים הבאים:
האי באלי- הר הגעש אגונג בכוננות להתפרצות.
באלי וג'אווה - תזמורת גמאלאן.
האי באלי - דת ואומנות בתרבות הבאלינזית.
האי באלי - אומנות וריקוד.
האי באלי - שריפת מתים.
האי באלי - מים קדושים.
האי באלי - אודלנים ו"ימי הולדת של מקדשים".
האי באלי - מנחות לאלים ולשדים.
האי באלי - חיי יומיום.
אורז - מתת חיים.
האי באלי - הרי געש ואלים.
למאמרים נוספים על האי ג'אווה לחץ על הקישורים הבאים:
האי ג'אווה - הסטופה הגדולה של בורובודור.
האי ג'אווה - אגדת ברומו.
האי ג'אווה - האדמה הפוריה ביותר בעולם.
האי ג'אווה - כוננות בהר הגעש ברומו.
למאמרים נוספים על האי סומטרה לחץ על הקישורים הבאים:
סומטרה - אגם טובה - האגם הגעשי הגדול בעולם.
סומטרה - שמורת גונונג לאוסר (בוהורוק).
למאמרים נוספים על נושאים כלליים הקשורים לאינדונזיה לחץ על הקישורים הבאים:
אינדונזיה - הארכיפלג הגדול בעולם.
קו וואלאס ועולם החי באינדונזיה.
האי קראקטואה.

19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
טיול לאינדונזיה, אל התרבות המוסלמית-הינדואית בג'אווה שבמערב, אל הערבוב הנוצרי-פגאני בדרום-מערב סולאווסי ואל התרבות ההינדואית ולנופים הקסומים של האי באלי.


פרטים נוספים
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
ללא מועד יציאה
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי