טיולים מאורגנים לאינדונזיה

חזרה לטיולים
לאינדונזיה

האי ג'אווה - האדמה הפוריה ביותר בעולם

הרי געש, רמות וולקניות, ג'ונגלים וחקלאות אינטנסיבית בחגורה הטרופית של העולם

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-29 במאי 2017

ג'אווה הוא האי הפורה ביותר בעולם. עם יותר מ-140 מליון תושבים, החיים באי שגודלו 138,793 קמ"ר (פי 6 מישראל), הוא גם המיושב ביותר בעולם. כ-60% מאוכלוסיית אינדונזיה חיה על שטח שגודלו בקושי 7% משטחה של הארץ כולה. צפיפות האוכלוסייה בג'אווה, שהיא מעל 1000 נפש לקמ"ר, היא מן הגבוהות בעולם. האוכלוסייה אינה מפוזרת באופן אחיד בכל רחבי האי. כך, בחבלי הארץ הגירניים בקרבת החוף הדרומי של האי, ההתיישבות דלילה והחקלאות מועטה. כנגד זאת, באזורים אחרים, כמו באדמות הגעשיות הפוריות סביב העיר ג'וגג'קרטה, צפיפות האוכלוסייה מגיעה לשיא של כ-2,000 נפש לקמ"ר.

עם ארבע ערים גדולות, שבכל אחת מהן אוכלוסייה מעל מיליון נפש, ובצדן עשרות רבות של ערים בינוניות (מעל 100,000 נפש), ג'אווה היא האי האורבני ביותר שקיים באינדונזיה. ואף על פי כן אוכלוסיית האי היא, ברובה, עדיין רוראלית. הכפריים, ברובם מתפרנסים מגידול אורז בהצפה, בעיבוד האינטנסיבי ביותר שקיים עלי אדמות.

לאורך כל האי מתפרשת שורת הרי-געש, כחלק מ"חגורת האש", שהיא אחד האזורים הפעילים ביותר בעולם מבחינה טקטונית ווולקנית. ג'אווה יושבת בחלק הדרומי ביותר של הלוח הטקטוני היבשתי של סונדה, המורכב מהחלק היבשתי של דרום מזרח-אסיה וכולל גם את דרום ים סין הדרומי, מפרץ תאילנד וים ג'אווה, ובכלל זה גם האיים של ג'אווה, באלי, בורנאו, סומטרה ומלאיה. בתקופות שבהן הים היה נמוך מהיום (בתקופת הקרח) יצרו כל אלו תת-יבשת אחת גדולה ורצופה. ג'אווה נפרדה משאר היבשת והפכה לאי בערך לפני כ-15,000 שנים, כשמפלס הים עלה עם המסת הקרח בסוף העידן הפליסטיכוני. כיום חלק ניכר ממדף סונדה מכוסה בים רדוד - אזור המוכר כיום כדרום "ים סין הדרומית", "מפרץ תאילנד" ו”ים ג’אווה” הרדודים, שעומקם פחות מ-200 מ’. להבדיל, מול חופי האוקיינוס בצדו הדרומי של האי, ממוקמת תעלת ג'אווה שעומקה מגיע ל-7,000 מ'. זהו איזור “הפחתה" שבו רצפת האוקיינוס ההודי (הלוח האינדו-אוסטרלי) "נבלעת" אל מתחת למדף סונדה. השקיעה (או ליתר דיוק - ההפחתה) של הלוח האוקייני את מתחת למדף סונדה יצרה שורה ארוכה של הרי-געש, הפרושים לרוחבו של האי. בחלק המערבי של ג'אווה, הרי הגעש צפופים יותר וסמוכים זה לזה. הנוף הוא שילוב של רמות גבוהות מעליהם מזדקרים הקונוסים של הפסגות. בחלק המזרחי ההרים מרוחקים יותר, אלו מאלו, והנוף העיקרי הוא של שלוחות משתפלות שנוצלו לבניית טרסות אורז.

נער בשדה אורז, ג'אווה, אינדונזיה. צילום: ירדנה זיגמן-איגרא
נער בשדה אורז, ג'אווה, אינדונזיה. צילום: ירדנה זיגמן-איגרא


ההרים הם בחלקם קדומים, ורובם כבר איבדו את צורתם הקונית בשל ארוזיה מואצת בתנאי האקלים הטרופי המקומי. הרים אחרים, צעירים יותר, מתהדרים במבנה קוני מושלם כמעט. בג'אווה ובאלי יחד, יש 37 הרי געש - חלקם פעילים, אחרים רדומים ועוד אחרים כבויים. 23 מהרי הגעש התפרצו לפחות פעם אחת במהלך 300 השנים האחרונות. 13 מהם היו פעילים ברבע מאת השנים האחרונה. ההר הגבוה ביותר בג'אווה הוא Semeru, שמתנשא לגובה של 3,676 מ' מעל פני הים. מדי כמה דקות ההר "מפמפם" בכבדות ומעלה עשן. המפורסם מבין הרי הגעש הוא קראקטואה. (Krakatau), השוכן במיצרי סונדה בין ג'אווה לסומטרה. הר זה התפרץ בשנת 1,883 בהתפרצות אדירה שיצרה גלים ענקיים וגרמה למותם של 36,000 איש. אך בצד אלו ישנם כמה הרים, מפורסמים פחות אך מסוכנים יותר. אחד מהם הוא Merapi (“ההר הבוער”), בצפון ג’וגג’קרטה שמתפרץ בתכיפות הרבה ביותר באי, אך המסוכן והאלים מכולם הוא דווקא הר קאלוד (Kelud), הממוקם בקרבת העיר בליטאר. ב-1966 התפרצות של הר קאלוד הרגה 200 איש. בזכות שיפור מערכות ההתרעה נמנעו אבדות כבדות יותר. בהתפרצות אחרת של ההר, בשנת 1990, דווח על שני מטוסי ג'מבו שעברו מעליו בדרכם לאוסטרליה, שמנועיהם כבו בשל נשורת האבק והאפר מהתפרצות ההר ושניצלו אך בנס.

שקיעתו של הלוח האוקייני מתחת למדף סונדה היא גם הסיבה בגללה ג'אווה סובלת מרעידות אדמה וגלי צונאמי. רוב רעידות האדמה חלשות, אך לעיתים הן יכולות להופיע בצורה הרסנית, כגון זו שהתרחשה בשנת 1,903 שהגיעה ל-8.1 בסולם ריכטר. רעידות האדמה וגלי הצונאמי מסכנים בעיקר את רצועת החוף הדרומית שהיא, למרבה המזל, גם מאוכלסת בדלילות. רצועת החוף הצפונית, המאוכלסת בצפיפות, מוגנת כמעט לגמרי מרעידות האדמה והגלים ההרסניים.

עם כל הסכנות והקללה שכרוכות בהתפרצות הרי הגעש, פעילותם גומלת לאי גם שפע של ברכה. ההתפרצויות החוזרות ונשנות של לבה ואפר וולקאני עשירים בחנקן הנפלטים מהרי הגעש מפרים ומחדשים את האדמה. האקלים, שפע המים ופוריות האדמה מאפשרים חקלאות אינטנסיבית עם שנים ואף שלושה יבולים בשנה. אחרי כל התפרצות, שבים החקלאים ונאחזים בקרקע הפורייה. עד להתפרצות הבאה. אך תהיינה הסכנות כפי שתהיינה, הלחץ הדמוגרפי וההשלמה עם אופיים הקפריזי של איתני הטבע, אינם מרתיעים את הג'אוונזים שלמדו לחיות עם הרי הגעש על הברכה והקללה שטמונים בהם.

_________________________________________________________________________________
למאמרים נוספים על האי באלי לחץ על הקישורים הבאים:
האי באלי- הר הגעש אגונג בכוננות להתפרצות.
באלי וג'אווה - תזמורת גמאלאן.
האי באלי - דת ואומנות בתרבות הבאלינזית.
האי באלי - אומנות וריקוד.
האי באלי - שריפת מתים.
האי באלי - מים קדושים.
האי באלי - אודלנים ו"ימי הולדת של מקדשים".
האי באלי - מנחות לאלים ולשדים.
האי באלי - חיי יומיום.
אורז - מתת חיים.
האי באלי - הרי געש ואלים.
למאמרים נוספים על האי ג'אווה לחץ על הקישורים הבאים:
האי ג'אווה - הסטופה הגדולה של בורובודור.
האי ג'אווה - אגדת ברומו.
האי ג'אווה - האדמה הפוריה ביותר בעולם.
האי ג'אווה - כוננות בהר הגעש ברומו.
למאמרים נוספים על האי סומטרה לחץ על הקישורים הבאים:
סומטרה - אגם טובה - האגם הגעשי הגדול בעולם.
סומטרה - שמורת גונונג לאוסר (בוהורוק).
למאמרים נוספים על נושאים כלליים הקשורים לאינדונזיה לחץ על הקישורים הבאים:
אינדונזיה - הארכיפלג הגדול בעולם.
קו וואלאס ועולם החי באינדונזיה.
האי קראקטואה.

19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
טיול לאינדונזיה, אל התרבות המוסלמית-הינדואית בג'אווה שבמערב, אל הערבוב הנוצרי-פגאני בדרום-מערב סולאווסי ואל התרבות ההינדואית ולנופים הקסומים של האי באלי.


פרטים נוספים
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
ללא מועד יציאה
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי