טיולים מאורגנים לאינדונזיה

חזרה לטיולים
לאינדונזיה

האי באלי - מים קדושים

על טומאה, טוהרה ומים קדושים באגאמה הינדו

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-19 בנובמבר 2016

הבאלינזים עוסקים באורח אובססיבי בהיטהרות מתמדת ובחרדה עמוקה מסכנת הטומאה, הכישוף והמאגיה. לצורך זה הם משתמשים בשלושה אמצעים שמגוננים עליהם מפני פגיעותם. מים, אש ומנטרות - הם שלושה אמצעים מאגיים שבאמצעותם הם מבטיחים את בריאותם הגופנית ואת יציבותם הנפשית. שלושת אלה משחקים תפקיד מרכזי בטקסי ההיטהרות היומיומיים ובטקסי המעבר המלווים את האדם במהלך חייו.
כושרן של מילים פשוטות להפוך לנוסחאות מאגיות (מנטרות) בעלות עוצמה מגוננת וכושרם של מים רגילים בתכלית להפוך למים קדושים ולאמצעי טיהור פוטנטי, תלוי בעיקר בברהמינים - הכוהנים ההינדואיסטים. רק לברהמינים יש את הידע המיסטי ואת הכוח המאגי הנחוץ כדי "לטעון" מילים ומים בעוצמה מטהרת ומגוננת. ידע ויכולת זו הם שמקנים לברהמינים את מעמדם החברתי הנעלה בעיני הבאלינזים, ואלה משחרים לפתחם של הברהמינים, מבקשים מנטרה או מים קדושים.
חשיבותם של המים הקדושים היא כה רבה עד שהבאלינזים מזהים את דתם עם המים. בשביל רבים מהם ה"אגאמה הינדו" היא לא יותר מאשר דת המים הקדושים."מים קדושים" - כותב פרד אייזמן - "אוצרים בתוכם את עוצמת האלים, הם כלי הקיבול של כוח מיסטי. בכוחם לטהר טומאה רוחנית, לסלק רוחות רעות, ולחסן אדם מפני השפעות שליליות ומזיקות". ההזדקקות למים קדושים בקרב הבאלינזים היא כה גדולה עד שהברהמינים לא מספיקים "לייצר" כמות מספקת של מים שתענה על הביקוש. לפיכך, ניתנה זכות גם לכוהנים זוטרים יותר לייצר מים כאלו. "איכותם" פחותה מזו של מים קדושים שמייצר ברהמין, שכן עוצמת הקדושה של המים תלויה במידה רבה בכישוריו המאגיים ובידע המיסטי שנתון בידי ה"יצרן".

מאמינים מקבלים מים קדושים במקדש באלינזי | צילום: ניסו קדם
מאמינים מקבלים מים קדושים במקדש באלינזי | צילום: ניסו קדם


בכל בית יש אספקה שוטפת של מים קדושים, לטיהור הבית ויושביו. מנחות, בתים, מקדשים, כלים ואנשים - כולם מטוהרים במים קדושים. באלינזים היוצאים למסע יטהרו עצמם במים לפני נסיעתם ולאחר שובם הביתה. חולים מטופלים בעזרת מים, אנשים אחוזי טראנס מוחזרים להכרתם בעזרת מים, גופות המתים מטוהרות בעזרת מים קדושים.
כל ביקור במקדש בעת האודלנים מחייב היטהרות במים. האנשים יושבים על רצפת המקדש, אל מול הכוהן, הגברים בישיבת לוטוס, הנשים כורעות על ברכיהן. הכוהן אוחז בפרח באצבעות ידו הימנית ומתיז מים קדושים שלוש פעמים על ראשם. לאחר מכן הוא יוצק מים על ידיהם המושטות והם שותים את המים, שוטפים את פניהם וראשם. לאחר מכן הם מקבלים מן הכוהן כמה גרגירי אורז אותם הם מדביקים על רקותיהם ומצחם. לעתים הכוהן מטהר אותם בעזרת מברשת עשויה מעלי קוקוס צעירים, כשהוא מתיז מים על הקהל כולו.

_________________________________________________________________________________
למאמרים נוספים על האי באלי לחץ על הקישורים הבאים:
האי באלי- הר הגעש אגונג בכוננות להתפרצות.
באלי וג'אווה - תזמורת גמאלאן.
האי באלי - דת ואומנות בתרבות הבאלינזית.
האי באלי - אומנות וריקוד.
האי באלי - שריפת מתים.
האי באלי - מים קדושים.
האי באלי - אודלנים ו"ימי הולדת של מקדשים".
האי באלי - מנחות לאלים ולשדים.
האי באלי - חיי יומיום.
אורז - מתת חיים.
האי באלי - הרי געש ואלים.
למאמרים נוספים על האי ג'אווה לחץ על הקישורים הבאים:
האי ג'אווה - הסטופה הגדולה של בורובודור.
האי ג'אווה - אגדת ברומו.
האי ג'אווה - האדמה הפוריה ביותר בעולם.
האי ג'אווה - כוננות בהר הגעש ברומו.
למאמרים נוספים על האי סומטרה לחץ על הקישורים הבאים:
סומטרה - אגם טובה - האגם הגעשי הגדול בעולם.
סומטרה - שמורת גונונג לאוסר (בוהורוק).
למאמרים נוספים על נושאים כלליים הקשורים לאינדונזיה לחץ על הקישורים הבאים:
אינדונזיה - הארכיפלג הגדול בעולם.
קו וואלאס ועולם החי באינדונזיה.
האי קראקטואה.

19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
טיול לאינדונזיה, אל התרבות המוסלמית-הינדואית בג'אווה שבמערב, אל הערבוב הנוצרי-פגאני בדרום-מערב סולאווסי ואל התרבות ההינדואית ולנופים הקסומים של האי באלי.


פרטים נוספים
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי
ללא מועד יציאה
19 יום לארכיפלג האינדונזי - ג'אווה, סולאווסי ובאלי