טיולים מאורגנים לסין

חזרה לטיולים
לסין

בוא נעבור בדרך המשי

האם בין אירופה לאסיה עוברת רק דרך אחת? מהן ההשפעות התרבותיות-דתיות של דרכי הסחר? ומה הפך את דרך המשי למחוז חפץ אקזוטי?

פורסם ב-03 באוגוסט 2016

הרבה יותר ממשי עבר בה, ובכל זאת, חומר הגלם הייחודי הזה, שדבר קיומו נשמר על ידי הסינים בסוד במשך אלפי שנים, הוא מה שנתן לדרך המשי את שמה. דרך המשי היא למעשה רשת של דרכים עתיקות שקישרו בין סין לאירופה. העיר הסינית שיאן (Xian) שבסין נחשבת למרכז חשוב בצד המזרחי של הדרך. אל הנתיב המרכזי שעבר במרכז אסיה התחברו נתיבים נוספים, כך, למשל, סין חוברה לתת היבשת ההודית ונתיב נוסף הוביל לפרס. בצד המערבי היו אלה קונסטנטינופול ורומא שהיוו יעד מרכזי. אל הדרכים היבשתיות התחברו נתיבים ימיים, שהאריכו עוד את אפשרויות הסחר – נתיב שעבר בים התיכון, אחד שהוביל אל מזרח אפריקה, ונתיב נוסף שהגיע לאינדונזיה של היום.
העדות הכתובה הראשונה לכך שדרך המשי החלה לשמש באופן קבוע לצורכי צבא ולמסחר מתוארכת סביב שנת 130 לפנה"ס, בתקופת שושלת האן ששלטה בסין. ככל הנראה רוב הנוסעים לא נסעו בה ברציפות, והסחורות עברו בה מיד ליד, מה שהעלה את ערכן.

שיירה על הדרך המשי, איור משנת 1380
שיירה על הדרך המשי, איור משנת 1380


השם השתלב עם האקזוטיקה שיוחסה למזרח

הגיאוגרף הגרמני פרדיננד פון ריכטהופן היה זה שטבע בשנת 1877 את המונח "דרך המשי", לאחר שיצא למסעות למזרח. השם השתלב היטב עם האקזוטיקה שיוחסה למזרח באותם הימים, ומה אקזוטי יותר משיירות גמלים שעל דבשותיהם מועמסים בדי המשי החביבים על עשירי רומא, כשהם מובלים בחום הלוהט של מדבריות אסיה, על ידי בני עמים נוודים המכירים היטב את הערבות רחבות הידיים ואת "ההרים השמימיים" של אסיה התיכונה.
המרחב של אסיה התיכונה הוא המזוהה ביותר עם דרכי המשי, והאימפריה המונגולית ובראשה השליט ג'ינגיס חאן ששלט במרחב הייתה זו שקידמה את הדרכים. לאורך הדרכים הוקמו חאנים ששירתו את השיירות. הערים הנמצאות במרחב, כמו טורפאן (סין), סמרקנד ובוכרה (אוזבקיסטן) ואחרות, שימשו את הסוחרים להצטיידות ולמנוחה, ועם הזמן הן גדלו וחשיבותן התבססה. הערים הללו מאפשרות גם כיום למבקרים בהן לדמיין את הבזארים של אז, את הסחורות האקזוטיות שעברו כאן מיד ליד, את שאון השוק ואת בתי התה והאווירה ששררה בהם בימי הזוהר של דרך המשי.

שוק בקירגיזסטן
שוק בקירגיזסטן


סגנונות אדריכליים וטכנולוגיות ייחודיות

מלבד משי עברו בדרכים אלה מאכלים, תבלינים, תה וחומרי גלם נוספים ממזרח למערב והתערבבו במטבחים מקומיים. סגנונות אדריכליים, כמו שיטת הזיגוג שמפארת את המסגדים ומהדרסות של ערי אוזבקיסטן העתיקות, מקורה בסין. טכנולוגיות ייחודיות - כמו הנייר ואבק השרפה שהומצאו בסין – עברו בה והשתלבו בתולדות ההשכלה והמלחמות של ארצות אירופה. כשהבריטים שלטו באזור, לאחר שהסינים לא התעניינו מספיק בסחורות שהוצעו להם, השתשמו בדרכים להחדרת אופיום (שגודל בהודו) לסין, וכתוצאה מיליוני סינים התמכרו לסם. זה היה הבסיס למלחמות האופיום.

תבלינים, אחת הסחורות שהיו עוברות ממזרח למערב בדרכי הסחר הקדומות
תבלינים, אחת הסחורות שהיו עוברות ממזרח למערב בדרכי הסחר הקדומות


דתות ואמונות

כדרכן של דרכים, השפיעו דרכי המשי על התרבויות שבאו עמה במגע. הבודהיזם חצה את ההימלאיה בעזרת סוחרים ונזירים בדרך המשי עד שהגיע לסין. הנזיר בודהידהרמה (חי במאות 6-5 לספירה), שנולד בדרום הודו, נחשב לזה שייסד את הצ'אן בודהיזם (זן בודהיזם) והיה אחד מאלה שהביאו את הבודהיזם לסין. על פי המסורת כשפגש בקיסר סין במטרה להמיר את דתו לבודהיזם, היה האחרון כבר בודהיסט. סיפור מיתולוגי נוסף הוא סיפור העלייה לרגל של הנזיר הסיני שואן זאנג, בן המאה ה-7 לספירה, שיצא מסין מערבה בחיפוש אחר כתבים בודהיסטיים כדי לתרגמם לסינית. סיפור מסעו הוא ככל הנראה הבסיס לספר "המסע למערב", הנחשב לאחת מן הקלאסיקות הסיניות. בסין ובדרכי המשי של מרכז אסיה נבנו מנזרים ופותחו מערות פולחן ששימשו גם כמקומות מסתור להולכים בדרכים. את קירות המנזרים והמערות קישטו פרסקאות. אחד המקומות המעניינים לביקור בהקשר הזה הן מערות מוגאו (מערות אלף הבודהות) שבסין. ומן העבר השני – האסלאם עבר דרך בדרכים של מרכז אסיה והגיע גם הוא עד לסין.

עיטור במדרסה באסיה התיכונה
עיטור במדרסה באסיה התיכונה


אוכלוסיות נודדות

לא רק סחורות, רעיונות ודתות נישאו בדרכי המשי ליעדים חדשים, אלא גם אוכלוסיות שלמות עברו בהן ממקום למקום. באזור שינג'יאנג שבסין נמצאו מומיות המתוארכות לשנת 1800 לפנה"ס. בדיקות גנטיות העלו כי מוצאן מאירופה. ולעומתם, בני המיעוט האויגורי החיים כיום בצפון-מערב סין הם עם ממוצא טורקי.
גם מחלות עברו בדרכים, כך למשל מגפת הדבר מן המאה ה-6 שעשתה שמות באוכלוסיית קונסטטינופול (כיום איסטנבול), ואף המגפה השחורה (1351-1347) שהחלה בסין, התפשטה למערב אירופה בסיוע המונגולים של מרכז אסיה לחצי האי קרים, ומשם המשיכה להשמיד מליונים של בני אדם ביבשת אירופה.
לאחר נפילת המונגולים ירדו גם דרכי המשי מגדולתן. האימפריה העות'מאנית ששלטה במרחב חדלה להשתמש בהן. זירת המסחר העולמית עברה על ידי האירופאים לנתיבים אחרים. הם החלו לחצות את האוקיינוס אל העולם החדש, ובמרחב היבשתי של אסיה-אירופה תפסו בסוף המאה ה-19 מסילות הברזל את מקומן של שיירות הדרכים. עידן חדש של תגליות ושל השפעות תרבותיות החל. ובכל זאת, גם אז המשיכה דרך המשי להסעיר את דמיונם של חובבי מסעות אקזוטיים.

16 ימי טיול בדגש תרבות, פילוסופיה ואומנות
מסע אל לבה של סין, בין מסורת לקדמה, בין שלטון ריכוזי לכלכלה חופשית, בין העבר הקיסרי וההווה הדינמי. בואו ונראה לכם את כל היפה שבסין!
מועד היציאה בהדרכת סטטוס
14/09/2024 ד"ר גליה דור ההרשמה בעיצומה
פרטים נוספים
16 ימי טיול בדגש תרבות, פילוסופיה ואומנות
ההרשמה בעיצומה
16 ימי טיול בדגש תרבות, פילוסופיה ואומנות
16 ימי טיול בשמורות טבע פראיות וכפרים מסורתיים כולל פסטיבל "סעודת האחיות"
טיול עומק אל לבה של סין, אל המהות הפילוסופית ועולם האמנות העתיק והעכשווי, אל העבר הקיסרי ואל ההווה הדינמי.


פרטים נוספים
16 ימי טיול בשמורות טבע פראיות וכפרים מסורתיים כולל פסטיבל "סעודת האחיות"
ללא מועד יציאה
16 ימי טיול בשמורות טבע פראיות וכפרים מסורתיים כולל פסטיבל "סעודת האחיות"
14 יום משבטי ההרים בסין הטרופית לשולי הרמה הטיבטית
מסע אל הנופים והאנשים, הכפרים, המנזרים והשבטים, בין פסגות גבוהות לאזורים טרופיים בחבל יונאן שבדרום-מערב סין. בואו איתנו ונראה לכם את כל היפה שבסין!


פרטים נוספים
14 יום משבטי ההרים בסין הטרופית לשולי הרמה הטיבטית
ללא מועד יציאה
14 יום משבטי ההרים בסין הטרופית לשולי הרמה הטיבטית