טיולים מאורגנים לדרום אפריקה

חזרה לטיולים
לדרום אפריקה

ארץ הזולו

בני זולו הם הקבוצה האתנית הגדולה בדרום אפריקה. מלכם האגדי, המכונה שאקה, היה זה שהביא לכך שמקומם בהיסטוריה של המדינה יהיה מרכזי

מאת: תמר שנקר | פורסם ב-05 בספטמבר 2016

כ-53 מיליון בני אדם חיים בדרום אפריקה. בסקר שנערך בשנת 2011 התבקשו תושבי המדינה לשייך את עצמם לחמש קבוצות: שחורים אפריקאים (76.4 אחוז ראו עצמם שייכים לקבוצה זו), לבנים (9.1 אחוזים), צבעוניים (8.9 אחוזים), הודים-אסייתים (2.5 אחוזים), אחרים (0.5 אחוז).
הלבנים, שמספרם מצטמצם עם השנים, הם צאצאי מתיישבים הולנדים, גרמנים, צרפתים הוגנוטים ואחרים, חלקם דוברים אפריקאנס ואחרים דוברי אנגלית. בקרב השחורים הקבוצות האתניות העיקריות הן זולו (Zulu), קוסה (Xhosa), באסוטו (Basotho), באפדי (Bapedi), ונדה (Venda), טסוונה (Tswana), טסונגה (Tsonga), סווזי (Swazi) ונדבאלה (Ndebele). בדרום אפריקה יש 11 שפות רשמיות, שהמדוברות שבהן הן איסזולו (שפת הזולו), איסקוסה, אפריקאנס ואנגלית.

בן לשבט הזולו, הקבוצה האתנית הגדולה בדרום אפריקה | צילום: Ernmuhl
בן לשבט הזולו, הקבוצה האתנית הגדולה בדרום אפריקה | צילום: Ernmuhl


סרט דוקומנטרי של הבי.בי.סי על הזולו



שאקה מלך זולו

הקבוצה האתנית הגדולה והידועה ביותר היא הזולו, המשתייכים לקבוצת הבנטו. על פי הערכות הם מונים 10-8 מיליון בני אדם, המתגוררים ברובם בפרובינציית קוואזולו-נטאל (KwaZulu-Natal) שבמזרח המדינה.
ככל הנראה לפני שהפכו לקבוצה מרכזית באזור מנו רק כ-1,500 בני אדם, שכלכלתם התבססה על בקר. המלך שאקה, שליטם האגדי בתחילת המאה ה-19, היה זה ששינה את המצב. שאקה, בנו הלא חוקי של סנזנקונה, הצ'יף של שבט זולו, גורש יחד עם אמו לכפר של שבט אחר. לאחר מות אביו תפס את מקומו של אחיו, שהיה היורש של אביו, והוביל את בני הזולו לנצחונות על שבטים אחרים. שאקה שכלל את כלי הנשק ואת שיטות הלוחמה של בני הזולו. במשך כמה עשרות שנים התחוללו באזור מלחמות עקובות מדם. על פי הערכות יותר ממיליון בני אדם מתו באותן שנים. תחת הנהגתו הרחיבו בני זולו את תחום מחייתם וארצם נודעה כארץ הזולו.

שאקה מלך זולו | איור: James King
שאקה מלך זולו | איור: James King


במקביל התפתחה ההתיישבות הלבנה באזור. בשנת 1824 חתם שאקה על הסכם עם הבריטים בנוגע למסחר בפרוות ובשנהב. שאקה נהרג על ידי אחיו למחצה בשנת 1828, ומחליפו היה זה שנלחם נגד המתיישבים ההולנדים. מאוחר יותר נלחמו בני זולו נגד הבריטים במה שנודע בשם "מלחמות הזולו". בקרב איסאנדלוואנה, אחד הקרבות בין הצדדים שהתרחש ב-1879, נחלו הבריטים מפלה עזה. כמה חודשים מאוחר השתנתה התמונה כאשר הבריטים הכניעו את בני הזולו.
כתוצאה מהאפרטהייד ואפליית השחורים, בהם בני הזולו, חלקם גרים עד היום בפחונים בשולי הערים, חלקם מתגוררים בערים הגדולות ואחרים מתגוררים עדיין בבקתות פשוטות בכפרים. תיירים המתעניינים בצד התרבותי של המדינה יכולים לבקר בכפרי הזולו שבקוואזולו-נטאל ולהתרשם מתרבותם. לעתים המקומיים מקיימים למען התיירים (לרוב בתשלום) טקסים שבהם יתקשרו עם אבותיהם המתים ומבצעים ריקודי מלחמה.

--------------------------------------------------------------------------
למאמרים נוספים על דרום אפריקה לחץ על הקישורים הבאים:
ממגלה ארצות ועד תצפית על דולפינים בדרך הגנים.
אבי האומה.
מחאת הסטודנטים.
מוזיאון מחוז שש.

15 יום מקייפטאון ודרך הגנים לשמורת קרוגר ומפלי ויקטוריה
מסע לדרום אפריקה בין אורבניזם מפותח, נופים חקלאיים, שבטים מבודדים, אזורי פרא בראשיתיים וחיות בר.


פרטים נוספים
15 יום מקייפטאון ודרך הגנים לשמורת קרוגר ומפלי ויקטוריה
ללא מועד יציאה
15 יום מקייפטאון ודרך הגנים לשמורת קרוגר ומפלי ויקטוריה