טיולים מאורגנים לדרום אפריקה

חזרה לטיולים
לדרום אפריקה

אבי האומה

האיש שהנהיג את דרום אפריקה המודרנית גילם בחייו את ההיסטוריה של המדינה במאה ה-20. אישיותו והחזון שלו הפכו אותו לדמות מופת בקרב מנהיגי העולם

מאת: תמר שנקר | פורסם ב-04 בספטמבר 2016

"נלחמתי נגד עליונות לבנה ונלחמתי נגד עליונות שחורה. טיפחתי את האידיאל של חברה דמוקרטית וחופשית, שבה כל בני האדם חיים יחד בהרמוניה ובהזדמנות שווה. זה האידיאל שאני מקווה לחיות למענו ולהגשים אותו. אבל אם יהיה צורך בכך, אהיה מוכן למות למענו". משפטים אלה סיימו את דבריו של נלסון מנדלה בסמוך לבית העירייה של קייפטאון, בנאום הראשון שנשא לאחר ששוחרר מהכלא הדרום אפריקאי ב-11 בפברואר 1990, אחרי שהיה כלוא כ-27 שנים. את אותו המסר הוא נשא גם ב-1964 בזמן משפטו, לפני שנכלא לשנים ארוכות בתא מבודד.

הנאום המלא של מנדלה לאחר שחרורו מן הכלא



לתלוש ענף מעץ

נלסון מנדלה (2013-1918), המנהיג הנערץ של דרום אפריקה שלאחר האפרטהייד, הוא בנו של ראש כפר של בני שבט הת'מבו (Thembu) במחוז טרנסקיי (Transkei) בדרום-מזרחה של דרום אפריקה. משמעות שמו האפריקאי "רוֹלִיהְלַאלַה" הוא "תלישת ענף מעץ", או "עושה צרות", ואילו שמו הידוע – נלסון – ניתן לו על ידי מורה בבית הספר שבו למד. לאחר מות אביו ולאחר שהפך בן חסותו של הצ'יף של השבט, החליט מנדלה הצעיר ללמוד משפטים. לאחר שסולק מלימודיו בפורט הייר בעקבות פעילות פוליטית, סיים את לימודיו בהתכתבות והחל בהתמחות במשרדו של עורך הדין היהודי לזר סידלסקי ביוהנסבורג. ב-1942 הצטרף לקונגרס הלאומי האפריקאי (ANC), תנועה שהוקמה כחלק ממאבק שחורים בחוק הקרקעות שהפלה אותם. בשנת 1952 הקים יחד עם חברו אוליבר טמבו משרד עורכי דין ביוהנסבורג, שהיה המשרד הראשון בבעלות עורכי דין שחורים.

נלסון מנדלה בצעירותו
נלסון מנדלה בצעירותו


ב-1948, לאחר שנים של אפליה, החלה מפלגת השלטון הלבנה במדיניות האפרטהייד (הפרדה) באופן רשמי. מדיניות זו נמשכה בדרום אפריקה עד שנת 1994. מנדלה שהיה פעיל פוליטי הפך במרוצת השנים לפעיל מרכזי במאבק נגד האפרטהייד. בעשור הראשון למדיניות האפרטהייד נחקקו רצף של חוקים שמיסדו מדיניות ההפרדה והפכו את השחורים, אשר היו הרוב בדרום אפריקה, לאזרחים סוג ב. אחד מהם הוא חוק מרשם האוכלוסין (1950) שחייב כל אזרח להירשם כלבן, כשחור או כצבעוני (בן תערובת). חוק זה יבוטל רק בשנת 1991, לאחר עליית פרדריק וילם דה קלרק לשלטון. חוקים נוספים קבעו כי שחורים ולבנים לא יוכלו להינשא זה לזה, לקיים יחסי מין, ללמוד ולגור יחד. ב-21 במרס 1960 התרחש אירוע מכונן בתולדות האפרטהייד – טבח שארפוויל. 69 מפגינים שחורים נהרגו על ידי כוחות המשטרה במהומות שפרצו בעיירה בשם זה.

אסיר מספר 64/466

בשנת 1960 נעצר מנדלה והוחזק במעצר עד שנת 1961. לאחר ששוחרר סייע בהקמת הזרוע הצבאית של הקונגרס הלאומי האפריקאי. בשנת 1962 יצא לאלג'יריה לאימונים צבאיים. עם חזרתו לדרום אפריקה הועמד לדין. מנדלה ניהל את ההגנה שלו בעצמו ונידון לחמש שנות מאסר. לאחר מכן הועמד שוב לדין על פעילות חבלנית וקשירת קשר נגד השלטון ונשפט למאסר עולם. את רוב תקופת עונשו ריצה בכלא ברובן איילנד שבמפרץ השולחן, לא הרחק מקייפטאון. מאז 1996 הכלא משמש מוזיאון (www.robben-island.org.za). מנדלה שהה במאסר כ-27 שנים. בתקופת שהותו החלה ביקורת עולמית על מדיניות האפרטהייד, כולל סנקציות כלכליות שהושתו על דרום אפריקה. בשביל הקוראים לביטול האפרטהייד מנדלה הפך לסמל, ואישים ואמנים בינלאומיים התגייסו למען שחרורו.
בשנת 1989 עלה לשלטון הנשיא הלבן פרדריק וילם דה קלרק. לאחר מגעים חשאיים עם הקונגרס האפריקאי הלאומי, ולאחר שהאחרונים הסכימו להניח את נשקם, שוחרר מנדלה מכלאו ב-11 בפברואר 1990. מחוץ לכלא המתינה לו רעייתו השנייה ושותפתו למאבק ויני מנדלה. בשנים שלאחר מכן בוצעו רפורמות רבות, ובהן ביטול חוקי האפרטהייד. בשנת 1993 הוענק למנדלה ודה קלרק פרס נובל לשלום. שנה קודם לכן נפרד מוויני רעייתו, שדמותה בדרום אפריקה של היום שנויה במחלוקת. לשניים שני ילדים משותפים.

מנדלה והנשיא פרדריק וילם דה קלרק בפורום הכלכלי העולמי | צילום: World Economic Forum
מנדלה והנשיא פרדריק וילם דה קלרק בפורום הכלכלי העולמי | צילום: World Economic Forum


לבחור באמת ובפיוס

בשנת 1994 התקיימו בחירות דמוקרטיות שבהן נבחר נלסון מנדלה לנשיא. אחת מפעולותיו הראשונות הייתה הקמת ועדת האמת והפיוס, שנוהלה על ידי הארכיבישוף דזמונד טוטו. לוועדה שהוקמה בעקבות החוק לקידום איחוד לאומי ופיוס ניתנה הסמכות להעניק חנינה למבצעי פשעים בתנאי שיתקיימו התנאים הבאים: מבקש החנינה מסר את האמת במלואה, והפשעים בוצעו במסגרת אידיאולוגיה פוליטית. לבנים ושחורים העידו בפני הוועדה.

ביוגרפיה קצרה של נלסון מנדלה ששודרה בבי.בי.סי



בשנת 1999 פרש מנדלה מהנשיאות, וכמה שנים לאחר מכן חזר לכפר הולדתו. בגיל 80 מנדלה נישא בשלישית לגראסה מאשל, אלמנתו של נשיא מוזמביק. בשנת 2010 הופיע בפעם האחרונה בפני הציבור, כשדרום אפריקה אירחה את משחקי המונדיאל. בגיל 95, לאחר אשפוז ממושך, נפטר מנדלה ב-5 בדצמבר 2013. רבבות בני אדם, ובהם רוב מנהיגי העולם, השתתפו בטקס האשכבה שנערך לו באצטדיון ביוהנסבורג. מנדלה נקבר בכפר הולדתו קונו.

--------------------------------------------------------------------------
למאמרים נוספים על דרום אפריקה לחץ על הקישורים הבאים:
ארץ הזולו.
ממגלה ארצות ועד תצפית על דולפינים בדרך הגנים.
מחאת הסטודנטים.
מוזיאון מחוז שש.

15 יום מקייפטאון ודרך הגנים לשמורת קרוגר ומפלי ויקטוריה
מסע לדרום אפריקה בין אורבניזם מפותח, נופים חקלאיים, שבטים מבודדים, אזורי פרא בראשיתיים וחיות בר.


פרטים נוספים
15 יום מקייפטאון ודרך הגנים לשמורת קרוגר ומפלי ויקטוריה
ללא מועד יציאה
15 יום מקייפטאון ודרך הגנים לשמורת קרוגר ומפלי ויקטוריה