טיולים מאורגנים לדרום אפריקה

חזרה לטיולים
לדרום אפריקה

מוזיאון מחוז שש

בעיר קייפטאון פועל מוזיאון קהילתי באופיו, המספר את סיפור השכונה שבה התגוררו בשלום תושבים ממוצא שונה. עד ששלטון האפרטהייד הרס אותה

מאת: תמר שנקר | פורסם ב-22 באוגוסט 2016

מחוז שש (District Six) הוא שטח רחב ידיים בקייפטאון, נטוש ברובו. השטח שנקרא כך בשנת 1867 שימש למגוריהם של 1,900-1,700 משפחות, כעשירית מאוכלוסיית העיר. התגוררו בו עבדים לשעבר, בעלי מלאכה, סוחרים ואחרים. מוצאם היה מעורב – שחורים, מוסלמים מדרום-מזרח אסיה (כיום אינדונזיה), אפריקנרים ואחרים, והם חיו בו בשלווה. על אף גודלו, תושביו לשעבר מתייחסים אליו כאל שכונה.
בזמן האפרטהייד, מדיניות האפליה שהופנתה גם כלפי "צבעונים" (השלטון כינה כך תושבים בעלי מוצא מעורב, צאצאי העבדים השחורים והעבדים מאסיה), השתנה גם היחס כלפי תושבי האזור. ב-11 בפברואר 1966 (בדיוק 24 שנה לפני שנלסון מנדלה שוחרר מכלאו) הוכרז האזור כשטח לבן. בשנות ה-70 של המאה ה-20 גורשו תושבי האזור ויושבו בפרבר של קייפטאון. רוב בתי השכונה נהרסו בידי בולדוזרים, ובמקום נבנה מוסד להשכלה גבוהה המיועד ללבנים בלבד.

תושביו לשעבר של מחוז שש לא שכחו אותו. בשנת 1989, עוד בזמן האפרטהייד, הוקמה עמותה להקמת מוזיאון שינציח את השכונה. בדצמבר 1994, חודשים ספורים לאחר הבחירות הדמוקרטיות הראשונות, המוזיאון ((www.districtsix.co.za, השוכן במבנה ששימש ככנסיה, פתח את שעריו.
זהו מוזיאון קהילתי באופיו. על רצפת הקומה הראשונה מצוירת מפת רחובות השכונה. שמות תושבים לשעבר ומוסדות קהילתיים משולבים במפה. אחד מתושבי השכונה, ששמר בביתו שלטי רחובות של מחוז שש, לפני שהבולדוזרים עלו עליו, תרם את השלטים למוזיאון. עוד מוצגים בו סיפוריהם של כמה משפחות שהתגוררו בשכונה, וחפצים ששימשו אותם בחיי היומיום, כמו מכונת תפירה "זינגר" ובקבוקי שתייה.
בסרט תיעודי שנעשה על השכונה, התושבים מספרים על החיים בה. אחת התושבות מספרת איך אביה אסר עליה לדבר באפריקאנס, משום שזו הייתה מזוהה עם השלטון הלבן, ועל כך שהעדיפה לדבר אנגלית. אחרים מספרים על השפה המקומית, ועל כך שאפשר עד היום לזהות מי התגורר בשכונה על פי השפה שבה הוא דובר – ערבוב של אפריקאנס, אנגלית ושפות אסייתיות, תערובת ייחודית למחוז שש.



--------------------------------------------------------------------------
למאמרים נוספים על דרום אפריקה לחץ על הקישורים הבאים:
ארץ הזולו.
ממגלה ארצות ועד תצפית על דולפינים בדרך הגנים.
אבי האומה.
מחאת הסטודנטים.

15 יום מקייפטאון ודרך הגנים לשמורת קרוגר ומפלי ויקטוריה
מסע לדרום אפריקה בין אורבניזם מפותח, נופים חקלאיים, שבטים מבודדים, אזורי פרא בראשיתיים וחיות בר.


פרטים נוספים
15 יום מקייפטאון ודרך הגנים לשמורת קרוגר ומפלי ויקטוריה
ללא מועד יציאה
15 יום מקייפטאון ודרך הגנים לשמורת קרוגר ומפלי ויקטוריה