טיולים מאורגנים למיאנמר | בורמה

חזרה לטיולים
למיאנמר | בורמה

בורמה או מיאנמר - איך נכון לקרוא לארץ הזו?

איך נכון לומר - בורמה או מיאנמר, השפה הבורמנית או המיאנמרית, העם בבורמזי או המיאנמרי?

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-15 ביוני 2016

בשנת 1989 החליפה החונטה הצבאית, ששלטה אז, את שם המדינה מ"האיחוד של בורמה" ל"איחוד של מיאנמר". החונטה כפתה את השם על האוכלוסייה המקומית והשתמשה בו בפוליטיקה האזורית והגלובלית.

הנכונות של גורמים שונים לאמץ או לדחות את השם החדש היתה קשורה קשר אמיץ לעמדות פוליטיות. האו"ם אימץ את השם החדש מיד עם פרסומו, מנהיגת האופוזיציה – אונג סאן סו צ'י – התנגדה מלכתחילה לשינוי השם, משרד החוץ האמריקאי והבריטי, שהתנגדו לשלטון החונטה הצבאית, התעקשו להמשיך לקרוא למדינה בשם בורמה. אחרים התלבטו, ולא החליטו בין השניים, לעיתים משיקולים אידאולוגיים ולפעמים סתם בגלל העדר מידע.

האמת היא ששני השמות מתקבלים על הדעת. לאורך כל ההיסטוריה, השם מיאנמה (Myanma) היה שמם הספרותי של הארץ והעם, ובאמה (Bama) היה שמם בשפה המדוברת. בשני המקרים האות א' נהגתה בטון נמוך ובצליל מתמשך שנשמע כמו "אארר". וכך באמה נהייתה לבורמה ומיאנמה נהייתה למיאנמר.

הקולוניאליסטים האירופאים, שקבעו שמות מקומות על סמך השמיעה, וגם אז היטו את השמות להגייה נוחה ללשונם ואוזנם, הכירו את השם "באמה" משפת הדיבור. באמה נשמע להם כ"באארמה". הם שינו את ההגייה לנוחיותם ל"בורמה". השם "מיאנמה" המשיך להתקיים רק בתוך הספרות ובתיעוד ההיסטורי הכתוב של הארץ, עד שבאו מנהיגי החונטה הצבאית וגאלו את השם מן הספרים והכניסו אותו לפוליטיקה.

בשלב הזה הדעות כלפי השם נחלקו על פי מידת האהדה או הביקורת הפוליטית כלפי החונטה הצבאית. מי שאהד את החונטה, או שהעדיף לא לנקוט עמדה פוליטית, אימץ את השם מיאנמר. גורמים אחרים, עויינים לחונטה ומבקרים פוליטיים שהתנגדו לה, המשיכו לדבוק בשם בורמה.

לאחר הבחירות, שנערכו בשלהי שנת 2015, שבהן נמסר השלטון לידי ממשלה אזרחית בראשות מפלגת "הליגה הלאומית לדמוקרטיה", הנטייה היא להמשיך ולהשתמש בשם החדש - מיאנמר, או שמא מיאנמה. המחלוקת הפוליטית נמוגה ונשארו רק שמות חדשים והרגלים ישנים. מיאנמר ובורמה משמשות כיום בדיבור בערבוביה.

ואנחנו? אף שאימצנו את השם "מיאנמר", אנחנו ממשיכים להשתמש בשם בורמה, או במושג השפה הבורמזית, או העם הבורמזי, על פי נוחיות הדיבור והכתיבה. בהדרגה, כנראה נאמץ יותר ויותר את השם החדש – האיחוד של מיאנמר, העם המיאנמרי, השפה המיאנמרית. ואתם?

14 יום לארץ הזהב
מסע למיאנמר (בורמה) אל עומק התרבות הבורמנית, פגודות מוזהבות, בירות עתיקות, הרי געש כבויים, אגמים חבויים ושבטים ססגוניים.


פרטים נוספים
14 יום לארץ הזהב
ללא מועד יציאה
14 יום לארץ הזהב