טיולים מאורגנים ליפן

חזרה לטיולים
ליפן

אדמוּת עלי השלכת בסתיו עמוקה מפרחי האביב

עץ המייפל היפני הוא המקבילה הסתווית לעץ הדובדבן. זהו הצמח העיקרי שמעניק ליערות ולגנים היפניים את צבעי הסתיו המרהיבים

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-15 באוקטובר 2016

ארבע עונות ליפן במחזור השנה, וכל אחת מהן מובחנת מרעותה באופיה ובצבעיה – חורף קפוא, עגמומי ודומם; אביב פורח בעוז בשלל צבעים; קיץ של גשם מצליף ובוץ; סתיו של שקיעות ארוכות וצבעים חמים. "אדמוּת עלי השלכת בסתיו עמוקה מפרחי האביב", אומר המשורר הסיני דו מו. עמוקים הם צבעי הסתיו היפני במידה לא מבוטלת בשל עץ האֶדֶר הצובע את היערות והגנים בצבעיו העשירים.
כמו מתוך הרגל, הסתיו מתחיל באמצע ספטמבר, בפסגות ההרים של האי הוקאידו. מכאן הוא מתפשט דרומה באטיות, מהלך כחודשיים, זוחל במורד רכסים ועמקים ופורש על היערות והגנים של יפן גלימה צהובה, כתומה, אדומה וחומה. בסוף נובמבר מגיע הסתיו לדרום האי קיושו, וכאן נעצר מול גלי האוקיינוס המלחכים את חופיו.
השלכת עצמה נמשכת בכל מקום שבועות ספורים. התהליך חוזר על עצמו בכל מקום מחדש: גוונים של ירוק עז משנים את צבעם בהדרגה לצהוב חיוור ואחר כך לצהוב עז, כתום לוהב, אדום עמוק וחום שבהדרגה מאפיר ודוהה עם התכלות העלווה. בסופו של דבר נותרים העצים עירומים, ממתינים לקור המקפיא של החורף, ולמרגלותיהם שכבת העלים שנשרו, אפורים מיובש ושחורים מרקב.
מה שצובע את השלכת בצבעים המרהיבים הללו הם בעיקר העצים הנשירים, ובראשם עץ האֶדֶר היפני. העץ הנפוץ גם ביערותיה כצמח בר, ובגניה של יפן - בזניו המתורבתים - מזוהה יותר מכל עץ אחר עם צבעי הסתיו. למעשה, סימניות הכתב (קאנג'י) שמציינות ביפנית עץ אֶדֶר זהות לסימניות שמציינות את צבעי הסתיו, אף ששתי המילים נהגות באורח שונה.
הגם שעצי האֶדֶר היפניים קיימים בטבע ובתרבות וניחנים באותן תכונות, הזנים המופיעים בגנים נוצרו במיוחד להדגיש את צבעי הסתיו. בדומה לעץ הדובדבן, המופיע בגנים ובפארקים של יפן, גם האֶדֶר פותח במיוחד כדי להעניק לגנים ולפארקים את החוויה של חילופי העונות - הדובדבן כדי לצבוע את הגן בפריחה אביבית והאֶדֶר כדי לצבוע את הגן בצבעי השלכת. האֶדֶר, לפיכך, הוא המקבילה הסתווית של עץ הדובדבן. וכשם שעץ הדובדבן פותח לטובת הפריחה והוא אינו מניב פירות, כך גם עץ האֶדֶר נוצר לצביעת הסתיו והוא אינו מניב את השרף של המייפל המשמש ליצירת הסירופ המתוק. זו עוד דוגמה קטנה לחשיבותה של האסתטיקה בעיני היפנים, המבכרים להעניק לגניהם את החוויה של חילופי עונות, על פני הדגשת השימושיות של העץ.

--------------------------------------------------------------------------
למאמרים נוספים על יפן לחץ על הקישורים הבאים:
קומקו קימורה, סופרג'יסטית יפנית
פריחת הדובדבן ביפן

16 יום טיול בארץ השמש העולה כולל פסטיבל מקומי
טיול אל יפן בין בירות עתיקות וחדשות, מקדשי בודהיזם, שינטו וזן, ערים מודרניות וכפרים מסורתיים - והכול על רקע פריחת הדובדבן המשכרת.


פרטים נוספים
16 יום טיול בארץ השמש העולה כולל פסטיבל מקומי
ללא מועד יציאה
16 יום טיול בארץ השמש העולה כולל פסטיבל מקומי