טיולים מאורגנים ליפן

חזרה לטיולים
ליפן

פריחת הדובדבן ביפן

האם מתוך פרח הדובדבן יעלה הפרי?

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-10 באפריל 2016

מעל 100 מיני עצי דובדבן קיימים ביפן. הנפוצים שבהם הם Somei Yoshino - עץ מתורבת הנפוץ בגנים - ו-Yamazakura - עץ בר הנפוץ בהרים. המינים השונים נבדלים זה מזה בצורתם, בפריחתם ובעלוותם. ישנם עצים בעלי מבנה של עמוד, משולש, צורת V, משתפל ומשתפך, צמרת שטוחה ועוד.
פריחת הדובדבן מתרחשת במעבר בין החורף לאביב. מועדי הפריחה משתנים לפי הטמפרטורות ששררו בחורף קודם לפריחה, המיקום הגיאוגרפי, הגובה מעל פני הים והזן של העץ. הזנים העיקריים מתחילים לפרוח בדרך כלל מסביבות 20 במרץ בדרום יפן והפריחה נודדת בהדרגה מדרום לצפון ומגיעה בסוף אפריל לצפון יפן. מרגע הנצת הפרחים (kaika) ועד הפריחה המלאה (mankai) נדרשים כשבעה ימים. הפריחה המלאה נמשכת כ-10 ימים.
העצים נבדלים זה מזה בפריחתם: לרובם פרחים בעלי 5 עלי כותרת. למינים אחדים פרחים עם מספר עלי כותרת גדול מ-5 (מינים אלו נקראים בשם Yaezakura). אחדים מגיעים עד כ-100 עלי כותרת (כדוגמת Kikuzakura). הפרחים נבדלים זה מזה גם בגוניהם, והבולטים שבהם הם צבעי לבן, ורוד וצהוב.
העצים שפרחיהם מורכבים מ-5 עלי כותרת פורחים מוקדם, בעוד עצי דובדבן עם יותר מ-5 עלי כותרת (Yaezakura) נוטים לפרוח מאוחר יותר. ככול שמספר עלי הכותרת גדול יותר כך הפריחה מאוחרת יותר (בין שבועיים ל-4 שבועות מאוחר יותר). בדרך כלל הפריחה מקדימה את צמיחת העלווה, ומכאן גם ההדגשה של הפריחה. במינים הפורחים מאוחר יותר, העלווה צומחת במקביל לפריחה, ולפיכך הפריחה מוסתרת בחלקה בעלים הצעירים.
"האם מתוך הפרח יעלה הפרי?", שואלת נעמי שמר בשירה "שש עשרה". לנו, כך מסתבר, חשוב מאוד הפרי, ואנחנו מקדישים חלק לא קטן מגינותנו לעצי פרי - מהלימון והמנגו, ועד לגדר הפסיפלורה, הגפן המשתרגת ושיחי הפיג'ויה. עניין אחר שמעסיק אותנו הוא יצירת צל. במילים אחרות הגינות שלנו נועדו לא רק לעניינים אסתטיים אלא גם לעניינים מעשיים - כגון צל ופירות.
ביפן עצי הדובדבן נועדו לנוי בלבד. הם אינם מניבים פרי ולא מגדלים אותם למטרה זו. הזנים נוצרו בקפידה כדי לייצר פריחה צפופה, המתרחשת סימולטנית ומעוררת אסוציאציה של "ענן של פרחים" ולא בשביל פירותיו של העץ. ביפן השיקול האסתטי עולה בחשיבותו לעתים על השיקול המעשי, השימושי. עץ הדובדבן נועד לרגש, לעורר את החוויה האסתטית, ולא להשביע. הנה עוד הבדל קטן שעושה את היפנים לשונים כל כך מעמים אחרים.

--------------------------------------------------------------------------
למאמרים נוספים על יפן לחץ על הקישורים הבאים:
קומקו קימורה, סופרג'יסטית יפנית
אדמוּת עלי השלכת בסתיו עמוקה מפרחי האביב

16 יום טיול בארץ השמש העולה כולל פסטיבל מקומי
טיול אל יפן בין בירות עתיקות וחדשות, מקדשי בודהיזם, שינטו וזן, ערים מודרניות וכפרים מסורתיים - והכול על רקע פריחת הדובדבן המשכרת.


פרטים נוספים
16 יום טיול בארץ השמש העולה כולל פסטיבל מקומי
ללא מועד יציאה
16 יום טיול בארץ השמש העולה כולל פסטיבל מקומי