טיולים מאורגנים לאירלנד

חזרה לטיולים
לאירלנד

חדר משלו

הצייר האירי פרנסיס בייקון הוא דמות חשובה בעולם האמנות. ביקור בסטודיו שלו ששוחזר בגלריה בדבלין הוא חוויה לאוהבי אמנות

מאת: תמר שנקר | פורסם ב-21 בינואר 2018

הצייר פרנסיס בייקון נולד בשנת 1909 ברחוב בגוט תחתון מספר 63 בדבלין. בן שני מחמישה ילדים שנולדו להוריו אדוארד וכריסטינה, אנגלים במוצאם שהיגרו לאירלנד. אביו שעסק באימון סוסי מרוץ חיפש את מזלו באירלנד. בייקון האסתמטי בילה את רוב שנות ילדותו בביתו, לא ביקר בבית הספר והיה מבודד מחברת ילדים. משפחתו עברה כמה פעמים בין אנגליה לאירלנד וילדותו לא הייתה יציבה. בגיל 17 עזב את הבית לאחר שאביו מצא אותו לבוש בבגדי אמו. בייקון עבר ללונדון ומשם לברלין ולפריז. בעיר האורות ביקר בתערוכת רישומים של פיקאסו שהשפיעה עליו. באותן שנים נחשף לאמנות סוריאליסטית. יצירה קולנועית חשובה שראה בפריז – אוניית הקרב פוטיומקין (בבימויו של סרגיי אייזנשטיין) השפיע על על בייקון, והדים לכך אפשר למצוא ביצירות מאוחרות שלו.
בייקון חזר ללונדון. בשנים הבאות עסק בעיצוב רהיטים והחל להיות אמן פעיל. בשנת 1933 צייר את הציור הראשון המוכר שלו – Crucifixion. תערוכת יחיד ראשונה שהציג שנה לאחר מכן זכתה לביקורת קטלנית. השנים לאחר מכן היו קשות עבורו, והוא השמיד כמה מיצירותיו. בתחילת שנות ה-50 ביקר בדרום אפריקה וברודזיה השכנה, שם התגוררו אמו ואחיותיו. ביקורים אלה, יחד עם ביקור שערך במצרים, השפיעו עליו גם מבחינה אמנותית. הוא אסף תצלומים של חיות בר, ובמשך כמה שנים צייר בהשראת הספינקס. בשנים שלאחר מכן צייר את סדרת הציורים Man in Blue I-VII.

פרנסיס בייקון | צילום: John Dekin
פרנסיס בייקון | צילום: John Dekin


בשנים שלאחר מכן החל ליצור טריפטיכונים (יצירות אמנות המורכבות משלושה חלקים). בשנת 1961 החל לעבוד בסטודיו ברחוב Reece Mews מספר 7 בלונדון. אף שהיו לו סדנאות עבודה נוספות במהלך השנים, הוא חזר שוב ושוב אל החלל הקטן ששימש אותו עד מותו בשנת 1992. החלל העמוס היה מלא במאות ספרים ומגזינים בשלל תחומים, אלפי דפים קרועים מתוך ספרים, תצלומים ויצירות של בייקון, פיגמנטים ושפופרות צבעים, מכחולים, חתיכות בד קורדרוי ששימשו את האמן ביצירותיו ועוד.
ג'ון אדוארדס, בן זוגו של בייקון, תרם בשנת 1998 את תכולת הסטודיו ל-Dublin City Gallery (כתובת: 1 Charlemont House, Parnell Square North, Dublin). עובדי הגלריה שחזרו את הסטודיו הלונדוני לפרטי פרטים, ובכך אפשרו לאוהביו לחוות מעט מההשראה ומהפרץ היצירתי שבהם ניחן האמן. יותר מ-7,000 פריטים קוטלגו בארכיון הממוחשב של הגלריה.