שתי גרדניות בשבילך

איך באופן מקרי בהחלט הוקלט "הבואנה ויסטה סוסיאל קלאב", אלבום שעשה היסטוריה, כשהכניס את המוזיקה הקובנית ללבם של אוהבי מוזיקה בעולם

מאת: תמר שנקר | פורסם ב-26 ביולי 2016

לפעמים הכול שאלה של אלתור. בשנת 1996 הוזמן הגיטריסט והמפיק המוזיקלי האמריקאי, ריי קודר להפיק אלבום בקובה. קודר, בלוזיסט שמתעניין כבר שנים במוזיקת עולם, היה אמור להפיק אלבום שבו ישתפו פעולה מוזיקאים אפריקאים ממאלי עם מוזיקאים מקומיים. במהרה התברר שיש שינוי בעלילה: המוזיקאיים האפריקאים לא הגיעו להוואנה. במקום לוותר על הפרויקט החליט קודר ש"נמשיך ונראה מה יהיה". המוזיקאי הקובני חואן דה מרקוס גונזלס התבקש על ידי ההפקה לאסוף מוזיקאים מקומיים, וכך התקבצו להם באולפן חזרות ישן בהוואנה הפסנתרן האגדי רובן גונזלס, הגיטריסט והזמר בעל הקול העמוק קומפאי סגונדו, הזמר הנפלא איברהים פרר ורבים אחרים.
האלבום החלופי שהוקלט במשך שישה ימים – "בואנה ויסטה סוסיאל קלאב" ("תצפית טובה") – נקרא על שם מועדון חברים בשם זה שפעל במאריאנאו (Marianao) שבבירת קובה. המועדון משך אליו מוזיקאים שבאו לבלות ולנגן יחד. תור הזהב שלו, ושל סצנת המוזיקה הקובנית, היה בשנות ה-40 של המאה שעברה. כמו מועדונים אחרים מסוגו, הוא נסגר אחרי המהפכה הקומוניסטית של 1959.

השיר Chan Chan של חבורת בואנה ויסטה סוסיאל קלאב



האלבום נחל הצלחה אדירה. חמישה מיליון עותקים נמכרו, ובשנת 1998 הוא זכה בגראמי. המוזיקה הקובנית על שלל גווניה חדרה ללבם של אוהבי מוזיקה בעולם. המוזיקאים הקשישים יצאו לסיבוב הופעות עולמי – שני לילות באמסטרדם, והופעה אחת בלתי נשכחת. בשל האמברגו שהטילה ארצות הברית על קובה לא יכלו אזרחי שתי המדינות לבקר במדינת האויב. אולם ביולי 1998 עלתה חבורת המוזיקאים הקובנית על בימת הקרנגי הול, אולם ההופעות הידוע בניו יורק, ועשתה היסטוריה. הקהל המקומי יצא מגדרו. בסרט התיעודי שביים וים ונדרס, המתעד את הפקת האלבום וסבב ההופעות, נראים המוזיקאים הנרגשים מחזיקים בסוף ההופעה את הדגל הקובני. הסרט של ונדרס מתעד את הוואנה העתיקה, על בתיה המתפוררים, גלי הים המתנפצים על המלקון, ויש בו כמה סצנות אנושיות, כמו הניסיון שלא צלח למצוא את המקום שבו עמד המועדון "בואנה ויסטה סוסיאל קלאב", ביקור בביתו הדל של איברהים פרר שמצביע על אלת הסנטרייה (דת עממית בקובה) ששומרת עליו, וזו שבה קומפאי סגונדו, השרמנטי גם בגיל 90, כשסיגר קבוע תקוע בפיו מייחל לעוד לילה של אהבה.
כשהם בני 70, 80 ו-90 זכו פרר, גונזלס וסגונדו לעדנה מחודשת. הם הקליטו אלבומי סולו שנחלו הצלחה וחזרו להופיע. שלושתם נפטרו בראשית שנות ה-2000. שותפתם לאלבום, הזמרת אומרה פורטנדו, כיום בת 86, שהדואט הבלתי נשכח שלה עם איברהים פרר "שתי גרדניות בשבילך" בוצע על בימת הקרנגי הול, עדיין נוסעת בעולם ושרה את יופייה של המוזיקה הקובנית.

Dos gardenias - Buena Vista Social Club at Carnegie Hall