טיולים מאורגנים לפורטוגל

חזרה לטיולים
לפורטוגל

זמר נוגה

מוזיקת הפאדו המלנכולית מזוהה עם שכונת אלפמה שבליסבון, בירת פורטוגל. מיהי מלכת הפאדו הבלתי מעורערת, והיכן אפשר לשמוע גרסאות עכשוויות לסגנון

מאת: תמר שנקר | פורסם ב-16 באוגוסט 2016

אלפמה (Alfama), אחת השכונות העתיקות בליסבון, עם הבתים הישנים המצטלמים היטב, מזוהה עם מוזיקת הפאדו (Fado). הפאדו הוא סגנון מוזיקלי ייחודי לפורטוגל, שאפשר לשמוע עד היום במועדוני השכונה הנחשבת לאחד מאזורי הבילוי של ליסבון.
משמעות השם פאדו היא גורל. ואכן המוזיקה המלנכולית, סגנון השירה ומילות השירים מתאימים לאווירה העולה מן השם. לא ברור מהם שורשי הסגנון, שהיווה כלי לביטוי רגשותיהן של נשים שהמתינו לבעליהן על החוף (רמז להיסטוריה הימית המפוארת של פורטוגל). יש המזהים בה בין היתר גם השפעות מוריות או אפריקאיות. בזמן השלטון הרודני שנמשך יותר מ-40 שנה, עד למהפכת הציפורנים (מהפכה צבאית כמעט ללא שפיכות דמים) שהתקיימה בשנת 1974, קושר הסגנון המוזיקלי עם השלטון, אולם לאחר כינון הדמוקרטיה הוא חזר להתחבב גם על אזרחי המדינה.

אמליה רודריגז באחד משירי הפאדו המוכרים ביותר, Solidao



הופעת פאדו כוללת בדרך כלל זמרת או זמר, נגן גיטרה קלאסית וגיטרה פורטוגלית בעלת 12 מיתרים, שתיבת התהודה שלה מזכירה במראה מנדולינה. הזמרת אמיליה רודריגז (1999-1920), שנהגה להופיע כשהיא מכוסה בצעיף שחור, נחשבת למלכת הפאדו, והיא זו שחשפה את הסגנון המוזיקלי גם למחוזות שמחוץ לגבולות המדינה. ביתה שבליסבון משמש היום מוזיאון המנציח אותה. בליסבון פועל גם מוזיאון הפאדו.

אמליה רודריגז, מלכת הפאדו | צילום: Anefo / Mieremet, R
אמליה רודריגז, מלכת הפאדו | צילום: Anefo / Mieremet, R


לפאדו שני סגנונות עיקריים: סגנון ליסבון וסגנון קוימברה. בסגנון הראשון תופיע זמרת, ואילו סגנון קוימברה (Coimbra), המזוהה עם העיר האוניברסיטאית העתיקה בשם זה, מושר בעיקר על ידי גברים. הופעות פאדו בסגנון קוימברה נדירות יותר, ומתקיימות בעיקר בטקסים רשמיים.
המעוניינים לשמוע את המוזיקה הייחודית יכולים לעשות זאת בפסטיבלים המיועדים לכך, המתקיימים גם מחוץ לפורטוגל (למשל במדריד). באלפמה אפשר למצוא הופעות ספונטניות יותר בסגנון ה"פאדו ואדיו" (Fado Vadio), מעין ג'ם סשן של פאדו, שבו כל אחד יכול לעלות על הבמה ולשיר. בטיול שלנו לפורטוגל אנחנו יוצאים למופע פאדו מרגש בליסבון.

--------------------------------------------------------------------------
למאמרים נוספים על פורטוגל לחץ על הקישורים הבאים:
פורט ישמח לבב אנוש
יהדות בסתר