טיולים מאורגנים להודו

חזרה לטיולים
להודו

פסטיבל דאסרה בהודו - החגיגות האזוריות

אודות הפסטיבלים המקומיים במרומי ההימלאיה ומדבר טהאר ועד לדרום הודו במקביל לחגיגות העיקריות של פסטיבל דאסרה

מאת: ניסו קדם | פורסם ב-29 ביוני 2016

אחד הפסטיבלים הבולטים בהודו הוא הדאסרה (Dussehra) שמתקיים בדרך כלל בחודש אוקטובר. זהו היום העשירי והאחרון בפסטיבל שנמשך עשרה ימים נערך בכל רחבי הודו, אם כי בכל אזור מוסיפים לו נופך מקומי. על העלילה המרכזית סיפרנו במאמר נפרד. מאמר זה יתמקד בפסטיבלים המקומיים, הנערכים במקביל לפסטיבל העיקרי.
במדינת הימאצ'ל פראדש שבמרומי ההימלאיה, מוציאים הכפריים את אלי הכפר מן המקדשים המקומיים, מטעינים אותם על אפריון ונושאים אותם עשרות קילומטרים במסע רגלי מפרך. האלים הכפריים בדמות של מסיכות פנים עשויות מכסף וזהב, מגיעים ל"כינוס אלים אזורי" שהם מקושטים בבדים צבעוניים ופרחים. מסע הצליינות מסתיים ברחצת האלים במימי נהרות קדושים. אחר כך מתחיל המסע חזרה אל המקדשים הכפריים, ושם הם יאוחסנו עד ל"פגישת המחזור" בדאסרה של השנה הבאה.
בכפרים ובמקדשים של מדינות גוג'ראט וראג'סטן, בעומק המדבר ההודי, נערכים מדי לילה נשפי ריקודים הנמשכים עד לשעות הקטנות. בריקודים שנערכים בזוגות, אוחז כל אחד מבני הזוג במקלות והם מקישים בריתמוס קבוע זה במקלותיו של זה. הריקודים, המזכירים הצלבת חרבות קצובה, הם שייר של תרבות הלוחמים המפוארת של הראג'פוטים. אלא שהריקודים עברו עדכון הצועד עם הזמן וכיום הם נערכים לצלילי מוזיקת דיסקו הלקוחה מסרטים הודיים פופולריים. המחזה של מסיבות דיסקו במקדשים מלבב למדי. ואם אתם מוזמנים להצטרף בעצמכם - הוא הופך לחוויה מרנינה של ממש.

אפיריון הנושא אלים כפריים "עולה לרגל" לכינוס אלים אזורי במרומי ההימלאיה ההודית במסגרת פסטיבל דאסרה | צילום: ניסו קדם
אפיריון הנושא אלים כפריים "עולה לרגל" לכינוס אלים אזורי במרומי ההימלאיה ההודית במסגרת פסטיבל דאסרה | צילום: ניסו קדם


הרחק משם, באזורים הטרופיים של דרום-הודו, נוהגים לעשות בדאסרה פוג'ה (Puja, שמשמעותו טקס) למכשירים. כל המכשירים הטכנולוגיים – מטוסים, מחשבים, כלי רכב וכדומה – זוכים לקישוט ומקבלים מנחות של קטורת, פרחים ופירות. אחרי הכול, טכנולוגיה יכולה לעבוד רק אם היא זוכה להיטהרות טקסית שמבטיחה את תקינותה, כך לפחות גורסת האמונה בדרום הודו. לעיים, במסגרת פוג'ת המכשירים מוקרבים גם קרבנות. נהג שאיתו נסעתי בדרום הודו בדאסרה הקריב אבטיח לאוטובוס שלו. המחזה של פיצוח האבטיח על האספלט וזרימת העסיס האדום מעורר את הרושם שהאבטיח אינו יותר מאשר בגדר תחליף מעודן לקרבן דמים בטקס קמאי שעוד לא חלף לגמרי מן העולם.
הדאסרה מביאה לידי ביטוי צורות רבות של פעילות טקסית המשתנות מאזור לאזור ונותנות לפסטיבל תווי היכר מקומיים. ואולם, מעבר לכל הווריאציות השונות, אם קיימת תמה מרכזית משותפת המשמשת כעילה לפסטיבל, הרי שזו מתארת יותר מכל את המאבק הנצחי בין הטוב והרע בעולם, ואת תבוסתו ההכרחית של הרע. אך על כך סיפרנו במאמר נפרד.

--------------------------------------------------------------------------
למאמרים נוספים על הודו לחץ על הקישורים הבאים:
פסטיבל דאסרה בהודו - העלילה העיקרית

14 ימים מארמונות רג'אסטן לעמק הגנגס ולעיר הקדושה ורנאסי כולל פסטיבל
מסע מרתק במדינת ראג'סטן, הטאג' מהאל והעיר הקדושה ורנאסי שעל גדות הגאנגס. כולל פסטיבל הודי מסורתי.
מועד היציאה בהדרכת סטטוס
08/10/2024 המדריך ייקבע בהמשך ההרשמה בעיצומה
04/11/2024 אסנת אלכביר ההרשמה בעיצומה
פרטים נוספים
14 ימים מארמונות רג'אסטן לעמק הגנגס ולעיר הקדושה ורנאסי כולל פסטיבל
ההרשמה בעיצומה
14 ימים מארמונות רג'אסטן לעמק הגנגס ולעיר הקדושה ורנאסי כולל פסטיבל